Barn, prøv å planlegge spillingen bedre. For nå er det middag!

Mange av dere kjenner meg og vet at jeg selv er en gamer. Derfor stiller jeg litt bedre enn de fleste andre foreldre. Jeg har mange års erfaring som gamer og jeg kommer garantert til å ta med meg spillingen ned i grava en vakker dag.

I går la en meget flink gamerjente (Proxyfox) opp et meget interessant blogginnlegg hvor hun hadde som overskrift <<Nei mamma, jeg kan ikke spise middag!>> Blogginnlegget omhandlet hvorfor vi foreldre ikke alltid klarer å lokke til oss barna mens de spiller når det er middag eller når vi for eksempel skal gjøre familiære ting sammen. 

Flere spill i dag er basert på å spille på lag, samarbeide og være en del av et team. Flesteparten av gamerne i dag spiller onlinespill og spill som krever nettopp teamwork. Som far og som selv har fire barn som spiller spill, vet jeg hvordan det funker. Hjemme hos oss er det sjelden problemer og vi er stort sett en harmonisk familie når det kommer til spillingen.

Det er spill som også på en måte irriterer både meg og moren til barna gruelig mye. Da tenker jeg spesielt på spill som League of Legends (LoL) og World of Warcraft (WoW) eller spill som krever at man sammen stiller opp som et lag. For å si det slik, vi begynner å miste tellingen for hvor mange ganger begge mine sønner har begynt et LoL-spill like før middag. For nå har det seg slik at i spill som LoL, spiller man online og man er en del av et lag. Da gjelder det å samarbeide og om laget mister en spiller mitt i en kamp, så kan det få katastrofale følger for laget. Som pappa er det enkelt å tenke, jammen, der jo bare et spill og betyr jo søren meg ikke verdens undergang at du kommer og spiser middag nå.

Faktisk for spilleren så gjør det nettopp det. Om du går ut av en match før den er ferdig, kan du faktisk bli bannet fra serveren du spilte på i en periode. I tillegg kan andre rapportere deg og sette deg i dårlig lys samt at vennene dine føler seg forådt. Å forlate et lag midt i en kamp skjønner jeg ikke er bra. Tenk deg, barnet ditt spiller fotballkamp. Det er 2-2 og kampen står og vipper. Laget har få innbyttere og barnet ditt betyr mye for laget. Enn om du plutselig bestemte at dere måtte dra fra kampen på grunn av middag? Hvordan tror du laget ville ha tatt det? Hvilke konsekvenser kan det få for laget i resten av kampen? Hvordan tror du de andre foreldrene ville ha tatt det? Du vil nok garantert bli satt i dårlig lys for å si det mildt ovenfor spillerne på laget og sist men ikke minst de andre foreldrene. Så over til favorittfrasen til oss foreldre. <<Det er jo bare en kamp>>. Men det er ikke <<BARE>> en kamp. Kampen betyr like mye for de andre spillerne og som kjemper om å få mål. Som spiller av LoL betyr hver og en spiller like mye som fotballspilleren som velger å dra midt i en kamp. Det er akkurat det samme.

Derfor er det viktig for oss foreldre å skjønne dette og spesielt i en tid hvor de fleste spiller spill med hverandre og på lag. Jeg skjønner godt mine barn. Selv om jeg irriterer meg at de startet opp LoL like før middagen og at de kunne ha ventet til etter middagen med å spille kampen, så prøver jeg å se dette i mellom fingrene. Dagens spillverden er nettopp lagt opp slik på lik linje som man er med og spiller fotballkamp. Alle betyr noe, alle er viktige brikker i et kompleks team hvor alle har sine roller.

Mange av barnas venner spiller de samme spillene og hvor de møtes til kamper. Forlater barna våre kamper så får de høre det og det blir garantert ikke godt mottatt. Et spill er ikke bare et spill i dag. Det er ikke alltid bare lek og moro. Det er ramme alvor og er man i tillegg med i en profesjonell klan som drar land og strand rundt for å spille i tillegg er sponset og tjener penger, ja så er dette enda mer viktig å skjønne for foreldre. Her kan man ikke bare tenke at et spill er et spill og at middagen betyr mye mer enn det ene spillet. Nei, man kan i verste fall bli både vennelaus og klanlaus om man ikke følger de reglene som er satt opp i spillverden.

Som pappa er det viktig å følge med mine barn. Jeg prøver så godt jeg kan å være inspirerende, lærende og sist men ikke minst interessert i det de driver med fremfor sine skjermer. Selvsagt har jeg en fordel med at jeg liker å spille selv, men det er slettes ikke alle spill jeg liker som barna igjen liker, men likevel føler jeg det er viktig å følge med. Når det gjelder spilling prøver jeg hele tiden å legge det opp slik at en runde LoL ikke havner rundt middagen eller når leksene skal gjøres. Som pappa prøver jeg å hjelpe barna med planleggingen slik at vi ikke kommer på skeivfoten med spillingen. For sammen kan vi legge opp til de <<regler>> som gjelder innafor husets fire vegger uavhengig i forhold til spillingen og barnas regler i sine spill.

Det er veldig viktig i dag for en familie og legge planer sammen og da må foreldre vite viktigheten når det også kommer til spilling. Lagspill, venner, onlinespilling er viktige elementer. Barna mine er sosiale både utenfor spillingen og når de spiller. De har mange venner i real life og mange digitale venner. De har et godt liv og hvor vi som foreldre prøver å rettleie dem til å ha et sunt forhold til spilling. At vi kanskje ikke er like strenge som andre foreldre når det kommer til for eksempel tidsbruk, er nok sannsynlig, men her er det opp til hver enkelt familie hva som passer inn. Det eneste vi må passe på er at spillingen ikke går over stokk og stein. Spillingen skal IKKE ta overhånd og gå utover skole, hjem, venner også videre. Her er det foreldrenes plikt sammen med barna og finne løsninger som passer inn.

En liten tankevekker når det kommer til barn som ikke kommer til middag eller familiekos. Har barna dine spurt deg om å komme og så har du svart <<må bare strikke ferdig denne runden først?>>eller <<må beise denne lille dele av veggen først?>>eller <<må vaske ferdig bilen først?>> Nettopp, er dette dødsviktige ting som MÅ gjøres før du får <<hjulpet>> barna? Ikke sant. Det er så enkelt å bare si at spill ikke er viktig, men for barna, laget og vennene er det nettopp det. Tålmodighet er en dyd og hvor man kommer langt med å lage kompromisser. Det skaper også mer balansert harmoni i familiens rekker. Tro meg, jeg vet.


Bildet tatt av Tore Viem. Her ser du hvilket forhold jeg har til barnas spilling og hvor viktig det er for meg å være en del av den. 

#spill #sunnspilling #spillersunt #spillpappa #proxyfox #lol #wow #leagueoflegends #lagspill #lagspilling #worldofwarcraft

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top