Drittspill får hjelp av moddere


 

Som du sikkert vet så begynner jeg å dra på årene og har i min gamingkarriere fått spilt en god del spill. Dessverre er det ikke alle spillene som har holdt en god kvalitet. Det er faktisk spill som har vært så dårlige at jeg nærmest har blitt irritert på meg selv for at jeg har brukt tiden på det. Mange opplever meg som veldig positiv til spill og det er jeg i utgangspunktet også, men inn i mellom så går det grenser for hva jeg kan tåle.
 

Utvikleren Gearbox Software er en kjent utvikler med veldig mange kvalitetspill på samvittigheten. De står blant annet bak klassikerspill som Borderlands, Brothers in Arms og for tiden jobber gjengen med det meget spennende Battleborn. Det vil si at utvikleren er kapabel til å lage gode spill med høy kvalitet.
 

Det er ett spill jeg tror utvikleren gjerne kunne ha vært foruten og det er det elendige og drittspillet Aliens: Colonial Marines. Jeg skal ærlig innrømme at fra den dagen det ble annonsert og frem til lanseringen hadde jeg enorme forventninger. For er det en filmserie som jeg liker svært godt og som for meg har fått en unik plass i filmhjertet mitt så er det Aliens-filmene. De er så inn i granhampan herlige at jeg ikke har ord. Så da skjønner du sikkert godt at jeg virkelig gledet meg til Aliens: Colonial Marines og spesielt med at jeg også visste at det var Gearbox Software som stod bak spillet. Foran lanseringen ble spillet hypet til himmels og traileren som ble presentert fikk spillhjertet til å dunke ekstra hardt hos de mange gamerne som ventet på spillet.
 


 

 

Da dagen kom og Aliens: Colonial Marines ble lansert var skuffelsen stor. For å si det slik, den var så stor at jeg frem til i dag har spilt det kun 92 minutter. Tenk, jeg har kun spilt Aliens: Colonial Marines i litt over en og halv time. Det er lite det og spesielt til et spill jeg gledet meg så innmari til også da. Nei, sorgen var stor og jeg kunne ikke tro at Gearbox Software som stod bak spillet. Bare det var tungt og svelge. 
 

Siden disse tapte minutter i mitt spilliv har jeg ikke rørt spillet en eneste gang og kommer nok aldri til å gjøre det heller…eller?
 

For nylig kom jeg over noe som fikk mitt spillhjerte til å pumpe litt igjen. Ikke i fordel for Gearbox Software, men for en modder. Han synes at spillet var elendig og satte i gang med å fikse det opp. Helten i mine øyne er modderen TemplarGFXs ACM Overhaul. Han har nemlig gjort underverker med spillet og virkelig fått meg superinteressert igjen. 
 

Hva var egentlig dårlig med spillet? For det første var grafikken og animasjonen drittelendige, for det andre var lyden piss og for det tredje av AI-en i spillet helt forferdelig. Alt sammen gjorde til at spillet ble et drittspill som ikke fortjente å spilles, i alle fall med bruk av min dyrebare spilletid.
 


  

I følge PC Gamer har modderen TemplarGFXs ACM Overhaul fikset på alle de problemer som var med den “originale” utgaven av spillet og som nå skal være spillbart. Modderen sier at “AI decision timing increased 1000 per cent to greatly increase their ability to adapt to changing situations and react to new threats” noe som slettes ikke var tilfelle for originalen. AI-en sugde og Aliensene likeså og det hele luktet amatørspill. Etter den lange ventetiden kunne jeg ikke tro det var mulig å få servert et så dårlig spill som det Aliens: Colonial Marines var.
 

Med den nye modden til TemplarGFXs ACM Overhaul ser det en god del lysere ut og spesielt etter å ha sett klipp hvordan det hele blir seende ut. Jeg har på nytt fått håp i å oppleve et skikkelig Aliens-spill med sjarmen fra filmene som jeg elsker. Nå krysser jeg alt av det som kan krysses på kroppen min om at modderen får spillet til å bli det spillet burde være da det ble lansert.
 


 

At moddere verden rundt er en resurs for spillindustrien er ikke noe tvil om og jeg er bra sikker på at de mange, mange titalls millioner, om ikke hundretalls millioner burde en liten del ha godt til de mange unike og flinke modderne. Det er de som redder spillverden fra total kaos og elendighet til tider. Uten dem hadde spillverden sett annerledes ut. Med  modderne så får vi enda mer herlig spillunderholdning og mer variasjon i spillene enn det de mange spillutviklere presterer ved lansering.
 

Jeg hyller de spillutviklere som lager et godt grunnlag i sine spill, men som også legger til rette for moddere å kunne “forbedre” det de har lagd. For sammen blir dette en meget bra match og som jeg setter stor pris på som gamer. Mange vil nok si at spillene fra utgangspunktet burde ha vært så bra som modderne i ettertid sørger for, men den biten er vanskelig å gjøre noe med. Bare grunnlaget av spillet er bra så kan modderne slå fletta ut og gjøre spillet enda bedre. Jeg er happy uansett og vet at det hele tiden vil dukke opp nye ting.
 

Slik honnør bør også TemplarGFXs ACM Overhaul få og som gjør at elendige spill som Aliens: Colonial Marines får en ny sjanse. Jeg er i alle fall utrolig takknemlig og alle de flinke modderne står sterkt i kurs hos meg som gamer. Tusen hjertelig takk til modderne. Dere er spillreddere alle sammen. 
 

Har du spilt spill som har blitt reddet av moddere slik at det har blitt bedre? Hva synes du om Aliens: Colonial Marines da det ble lansert? Hvor mye spilte du det? 

#modding #moddere #alienscolonialmarines #gearboxsoftware #spill #gamer #gaming

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top