GamingRig 2016 – del 1 – La monteringen starte


 

Er det noe en gamer alltid er ute etter så er det å ha de beste produkter til enhver tid som er med å heve spillopplevelsen til nye høyder. Høsten er en tid hvor mange oppgraderer sine gamingPCer og det er ikke uten grunn. Høsten er den tiden av året hvor de aller største spillene lanseres om vi skal se bort fra en liten tidsperiode om våren. De fleste spillselskaper slår alltid på stortrommen da og pøser ut med AAA-titler som aldri før.
 

Denne høsten er intet unntak og mange av spillene er veldig krevende. Dette gjør at om man skal kunne kjøre spillet med best mulig grafikk uten å være redd for FPS-dropp, lagg og andre problemer så er det viktig å ha gode spillkomponenter.
 

Å montere en PC er noe som også kan være litt krevende og hvor man hele tiden må tenke på hvordan gjøre det så enkelt som mulig i tillegg til at det også skal se bra ut. Å få dette til å funke er ikke alltid like enkelt og krever at man holder tunga rett i munnen når man monterer. 
 

Først må man skaffe til veie produkter som kan monteres sammen og her må man også til en viss grad være oppmerksom på diverse problemer som kan dukke opp. Til dags dato har jeg ikke opplevd å ikke komme opp i utfordringer med monteringen av GamerPC, men det beste er at man også alltid finner løsninger som funker så fremt at det man monterer inn ikke er skadet på noen måte da. 
 

Jeg har ventet lenge på denne dagen og muligheten for å kunne montere den nye ferske gamingRIGen. For det har vært et prosjekt som har pågått en god stund nå og endelig er dagen her og hvor man monteringen endelig kan skje.
 

Bruker å si til alle som skal bygge en GamingPC er å passe på om det er tenkt på nok strøm til gildet. For jeg har selv opplevd å ikke ha nok strøm til oppgraderingen som har blitt gjort og det er kjipt. Lite strøm gir en ustabil PC og i verste fall er det ikke sikkert du får start på den en gang. Derfor er størrelsen på strømforsyningen meget viktig og for en ordinær gamingPC bruker jeg å anbefale over 750W. Merket jeg har valgt er Cooler Master og V1000. Jeg har aldri tidligere hatt problemer med strømforsyninger fra Cooler Master og er svært godt fornøyd med det merket. Selv under vinterstormer og uvær hvor strømmen har blitt slått av og på i einingen, så har strømforsyningen holdt stand, noe som er imponerende. 
 


 

Det andre du må passe på er om det hovedkortet du velger passer til prosessoren. Jeg har alltid vært fan av Intel sine prosessorer og som har funket meget godt hos meg. Så da var valget greit når det kom til hovedkort og muligheter. Gigabyte har et hovedkort som heter GA-Z170-Gaming K3 og dette hovedkortet passet helt fantastisk til mitt bruk. Spesielt med tanke på at gjennomgangsfargen hos meg er rød. Kabinettet fra Cooler Master har rødt lys og på hovedkortet fra Gigabyte så er det rødt lys. Kan jo ikke bli bedre enn det. I tillegg er hovedkortet gjort klart for fremtiden med nye gode løsninger som sørger for at jeg kan tilkoble det jeg ønsker av komponenter og dippe dutter. Jeg har de siste årene vært stor an av Gigabyte og deres produkter på grunn av kvaliteten de har gitt meg i tillegg til bruksområdene. Jeg har bare gode ord å si om Gigabyte der. Kvalitet er meget viktig og det å slite er ikke moro. Derfor har jeg gått for Gigabyte i og med at jeg vet hva de står for og hva de gir. En mer nøye beskrivelse og erfaring med hovedkortet kommer jeg tilbake til om ikke så lenge. Da vil jeg også kaste en terning for Gigabyte GA-Z170-Gaming K3. 
 

Skjermkort så er det et Gigabyte GV-N980XTREME 4GB som er puttet inn i PCen og som kicker godt. Fra før av hadde jeg et Gigabyte Radeon 7970 med 2GB minne og som har vært en tro kompis gjennom mange gode spillopplevelser så da var ikke valget så vanskelig til hvilket merke det stod om. Selvsagt måtte det bli Gigabyte og da ble det i starten nå et 980-kort så blir det vel oppgradering etter hvert til et 1080 tenker jeg. Gigabyte GV-N980XTREME 4GB ligger som du sikkert skjønner innunder deres Xtreme-serie og som er nye modeller. Jeg har nå selvsagt testet ut skjermkortet og kjører alle spill i ultra innstillinger uten at det lagger i det hele tatt. Tre store stillegående vifter sørger for god kjøling og i tillegg til at jeg kan koble til fire skjermer om jeg ønsker det. På skjermkortet finnes det to hvite lys når skjermkortet er i bruk og ser faktisk veldig stilig ut. En annen ting som også er verdt å nevne er kjøleribbene som omkranser kortet. Disse er med på å kjøle ned kortet ytterligere i tillegg til viftene og som gjør at temperaturen holder seg lav selv under krevende operasjoner. Gigabyte leverer nok en gang. En anmeldelse av produktet kommer jeg tilbake til om ikke så altfor lenge.
 


 

Av minne så valgte jeg HyperX og deres Predator minnebrikker. I min forrige gamingRIG så hadde jeg Fury fra HyperX og som funket helt konge. Ikke noen form for problemer der. Rett og slett herlig med mye minne. Ikke noe problemer å kjøre masse programmer og prosesser samtidig noe jeg hele tiden gjør. En annen ting, designet på Predator med kjøleribbene var stilig, men kom ut for et lite problem når det kom til størrelsen. I og med at prosessorkjøleren bygger så mye og er såpass bred og med at minnet (RAM) var høyere enn normalt, så måtte jeg koble fra den ene viften på prosessorkjøleren for å få plass til alt minnet. Selvsagt, det er bedre med minne enn en vifte. 
 

Som om ikke det er nok og når man er fan av HyperX så måtte det selvsagt bli to 480 Savage SSDer inn i gamingRIGen også. En SSD på 240Gb fyller man fort opp med spill og spesielt nå som mange spill er over 50GB. Da skal det ikke til mange spillene før man har lagringsproblemer. Da er det mye mer behagelig med en SSD på 480GB. Slipper å tenke så altfor mye på lagringsproblemer med det første. De to SSDene valgte jeg å sette nedenfor lydkortet og på flaten ovenfor strømforsyningen i kabinettet MasterCase Maker 5. Der var det gjort klart for å kunne montere på to SSDer og noe jeg ikke har sett muligheten til før. Der har Cooler Master vært geniale rett og slett. 
 


 

Her er så ingrediensene i denne “monteringen”. Det ble det en total renovering og hvor nesten alt ble byttet ut, til og med kabinettet. For skal jeg kunne spille de aller feteste spillene med best mulig grafikk så er det viktig å ha en gamingRIG som klarer nettopp det. Så her er komponentene som kommer med som hovedstjerner i denne prosessen; 
 

Intel i7 Skylake 6700 3.4 MHz prosessor

Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 hovedkort

Gigabyte 980 Extreme 4GB skjermkort

Cooler Master MasterCase Maker 5 kabinett

Cooler Master MasterAir Maker 8 prosessorkjøler

Cooler Master V1000 strømforsyning

2 x HyperX Savage SSD 480GB

HyperX Predator DDR4 RAM 32 GB

AverMedia Live Gamer HD Lite capture card
 


 

Som du kan se i videoen så kommer vi opp i utfordringer, men som vi får til å løse etter hvert, men komponentene er i alle fall perfekte til nettopp denne oppgraderingen av GamingRIGen. 
 

Her er altså komponentene som har fått en viktig plass i den nye gamingRIGen og som kommer til å ha stor betydning for gamingen min i tiden fremover. For meg betyr gaming veldig mye og jeg bruker en god del tid på denne herlige hobbyen både alene og sammen med andre.
 

Har du bygd ny gamingPC i det siste eller skal du gjøre det? Eller skal du rett og slett satse på oppgraderinger av det du har for å kjøre de mange gode spillene som kommer nå? 
 

#gamingrig2016 #gamingrig #montering #spillpappa #hardware #gaming #game #spill #games #gamer

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top