Anmeldelse: SteelSeries Rival 500 Optisk Gamingmus


 

SteelSeries er et gamingmerke som virkelig har bitt godt fra seg og tatt en stor bit av kaka når det har kommet til markedsandeler for salg av spillprodukter. Årsak er meget gode, kvalitetssterke  produkter som gjennom mange år har dukket opp som perler på en snor og nå har det skjedd igjen, det vil si i slutten av fjoråret dukket det opp en ny gamingmus og lillebror til Rival 700. Om du tror at det å være lillebror er ille, så kan du tro om igjen. Dette er i alle fall ikke tilfellet for Rival 500 som dukket opp i dragsuget av Rival 700.
 

Forskjellen på Rival 500 og Rival 700 er nesten minimal. Det er kun OLED-skjermen som stort sett er differansen og for meg har det ingenting å si om det er OLED-skjerm eller ikke, bare den er nøyaktig og brukervennlig.
 


 

Rival 500 er en litt unik gamingmus også spesielt om man tar et nærmere blikk på designet, men en blir fort dus med dette designet og får fort kontroll over det til sin fordel på slagmarken i for eksempel Battlefield 1 som jeg spiller for tiden.
 

Som vanlig får du servert LEDlys som du nå gjør på de fleste gamingmuser i dag og hvor du har over 16.8 millioner farger å velge imellom. Det gjør at den synes godt om du f.eks. spiller med den i et stupmørkt rom som på et dataparty. Både SteelSeries-logoen og musehjulet lyser opp i alle regnbuens farger og gjennom softwaren kan du selv velge intensitet, variasjon i lysvalget og det som hører til.
 


 

Så over til det som gjør Rival 500 fra SteelSeries litt mer unik. På denne gamingmusen finner du et hav av knapper som kan programmeres til forskjellige egenskaper. Det er nesten så man tuller seg bort i alle knappene?nei da, bare kødder, men du har mange knapper å velge imellom. I spesielt MOBA-spill så er dette greit å ha eller i MMORPG-spill som World of Warcraft. Da kan denne gamingmusen nærmest bli like viktig som tastaturet og hvor du kan programmere inn snarveier.
 

Av knapper finner du to på hver side av musen frem, videre har du en knapp som kan trykkes til venstre og høyre ovenfor musehjulet, så kan du om du ønsker åpne opp for knapper på hvileskulderen for tommelfingeren. Der har du hele fem knapper. Tre oppe og to nede (ved tommelfinger). Om du ikke vil at de to nederste skal funke, så kan du via en knapp på undersiden av musen slå denne funksjonen av. Du har med andre ord et hav av knapper å velge i. Til sammen har du faktisk hele 15 knapper som du kan programmere til den funksjonen du måtte ønske.
 


 

Som vanlig er musehjulet dekket av gummi slik at du får et godt grep om det når du kjapt skal skrolle deg til riktig våpen i f.eks. Battlefield 1, Call of Duty: Infinite Warfare eller Counter-Strike: Global Offensiver for den saks skyld.
 

En annen ting jeg merket meg fort med SteelSeries Rival 500 var vekten. Gamingmusen virker faktisk tyngre enn mange andre gamingmuser i samme størrelse og da har den ikke vekter du kan sette inn eller ta ut (129g). Videre er den ganske bred og med sine 7.8cm og lengden er nesten 11.9cm noe og til slutt høyden 4.3cm og dette gjør den ganske stor ut i størrelsen.
 


 

Normalt håper man at gamingmusen skal vare evig spesielt med tanke på at den blir det kjæreste våpenet man har i spill, men alle vet jo at det ikke er mulig. Det spesielle med SteelSeries er at de med Rival 500 lover at den skal tåle minst 30 millioner klikk på knappene og det er søren meg mange klikk. Har selv aldri tenkt på hvor mange klikk man har på en mus gjennom et «liv», men det er nok sikkert mange.
 

En annen ting som for meg er meget viktig når det kommer til gamingmuser og det er nøyaktigheten og her er jeg mest kresen. For en gamingmus må kunne yte maksimalt når det kommer til spesielt skytespill hvor en liten millimeter betyr mye. Da kan ikke musen lagge og ikke treffe der hvor du vil den skal treffe. Når jeg skal teste ut nøyaktigheten så spiller spill som Battlefield 1 og CS:GO. Dette er spill som krevet god nøyaktighet og det beste med Rival 500 var at den selvsagt bestod denne testen med høy CPI, det vil oppløsning. Du kan via softwaren som du laster ned fra nettsiden til SteelSeries bestemme de forskjellige CPI-innstillingene. Her kan du velge fra 100 til 16 000 CPI og hvor sistnevnte er meget høy oppløsning. For å si det slik, med 16 000 CPI så trenger du knapt å bevege musen før musepilen er over skjermen. Her kan du selv bestemme for hvilken knapp som skal brukes for CPI-innstillingene som selvsagt også kan stilles «on the run».
 


 

Av underlag testet jeg ut Rival 500 på en hard bordplate, to ulike myke musmatter, en hard musmatte og under alle disse testene funket gamingmusen perfekt og ga meg perfekte resultater hver gang. Det sier litt over laseren som sitter på undersiden av den. Selvsagt, det ble litt mer unøyaktig da jeg testet den ut på den harde bordplaten, men noen annet skulle nesten bare mangle. På de andre underlagene så funket den helt fantastisk og var nøyaktig som rakkern.
 

Nå har jeg prøvd ut Rival 500 på mange forskjellige spill i diverse sjangere. For å teste den ut så ble det spilt Battlefield 1, CS:GO, Overwatch, American Truck Simulator, Transport Fever, Cities Skylines bare for å nevne noen. Alle disse spillene er perfekte spill for å teste ut nøyaktighet.
 


 

Etter å ha testet ut SteelSeries Rival 500 en god stund nå så er jeg helt solgt og digger gamingmusen. Den er nøyaktig som bare det, har et godt design, mange knappemuligheter og sist men ikke minst, du kan kjøre opp til 16 000 CPI noe som gjør den meget brukervennlig. Er du på utkikk etter en ny optisk gamingmus så for guds skyld vurder denne her fra SteelSeries. Det vil du definitivt ikke angre på. En herlig gamingmus som gir alt det du måtte begjære og hvor du får en stor fordel på slagmarken. Løp og kjøp.
 

Ønsker du å vite mer om Rival 500, så klikk deg inn på nettsiden til SteelSeries.
 


 

+ Behagelig design
+ Nøyaktig
+ Mange knappemuligheter
+ Brukervennlig
+ Bra software

 

– Litt stor i størrelse (måtte bare finne på noe)
 


 

#spillmagasinetreview #anmeldelse #SteelSeries #rival500 #gamingutstyr #spill #gaming #gamer #game #games

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3450

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top