Hvor blir det av sommeren?


 

I den siste tiden har jeg fått mange, mange spørsmål fra solhungrige trøndere om hvordan været blir. De fleste ønsker å vite om man kan begynne å finne frem badeshortsen og solkremen. Som mange av dere vet så har jeg siden jeg var liten vært veldig interessert i vær og vind. Dette har medført til at jeg opp igjennom årene har fulgt med på det som har skjedd værmessig. Har sågar ført værstatistikker siden 1987 selv om det ikke har blitt så alt for mange føringer det siste året, så har jeg fulgt med godt i timen på hva som har skjedd med været vårt.
 

Det å kunne spå været langt frem i tid er vanskelig, veldig vanskelig. Spesielt med tanke på at man ikke har noe som heter stabilt vær. Flere eldre husker godt at været var med stabilt før mens i dag er det flere værskifter i løpet av en uke enn man bytter truser og boxere. Været er ikke slik det en gang var og i følge mine føringer har det blitt varmere noe som spesielt har vært utslagsgivende om vintrene og da tenker jeg på de siste vintrene som har vært delvis snøfrie over lengre perioder.

 

Nå er det ikke lenge til sommeren står for tur og vi er snart ferdig med den siste vårmåneden (etter min mening). Etter en meget spesiell vinter og vår er jeg meget spent på hvordan sommeren utarter seg for oss solhungrige trøndere. Blir den som i fjor, veldig ustabil og kjølig (foruten høsten) eller blir den god og varm? Akkurat dette vil jeg komme tilbake bitte litt senere inntil jeg får et bedre overblikk over tendensene i været.
 

Inntil videre prøver jeg jeg meg heller på en spådom for den kommende måneden og hvordan været hos oss trøndere blir. Først må jeg innrømme at mai ikke har vært spesielt bra og med en god del nedbør i forskjellige fasonger. Mye ustabilt vær har vi hatt og hvor varmen har mer eller mindre uteblitt. Husker flere ganger at det har vært tropevarme i slutten av mai og hvor vi har måttet ty til bading både i sjøen og små plastbassenger i hagen. Slik har det ikke blitt i år og det kommer heller ikke til å bli det såfremt du ikke bor sørpå da. Her vil det bli godt og varmt og med mulighet for å avkjøle seg litt i “kalde” vann rundt omkring. 
 


 

Slik tendensen ser ut nå så vil været frem til og med tredje uke i juni være veldig variabel. Det kommer til å bli kjølige i perioder med temperaturer ned mot frysepunktet enkelte steder, mens det også vil bli temperaturer på varme tjue-tallet. Det er et uttrykk som jeg bruker inn i mellom og det er hummer og kanari. Dette uttrykket tar jeg frem nå for den kommende måneden. Bøndene vil nok muligens juble litt for det blir godt med nedbør og inn i mellom blir det gode temperaturer hvor avlingene vil vokse godt. Det er ikke snakk om oversvømmelser i det jeg ser, men kan komme godt med nedbør når oven åpner seg enkelte perioder. 
 

Dessverre for mange av dere trøndere som håper på sol, varme og bading så må jeg nok skuffe dere den kommende måneden. Det vil ikke bli bli stabilt varmt og vi må nok belage oss på ennå å gå med vårklærne en stund til med sporadiske dager i shorts og t-skjorte. Hvordan sommeren kommer til å bli vet jeg ikke helt ennå, men samler informasjoner rundt den biten og ser hvordan tendensen, hvordan været nå har vært sammenlignet med tidligere år. Så vil jeg her i bloggen min komme med en spådom om sommerværet etter hvert. 
 


 

Du skal være glad for at du ikke bor i de to nordligste fylkene. De har ennå Kong Vinter på besøk og hvor snøbygene herjer. Heldigvis er det ikke slik her i Trøndelag, men selvsagt er vi litt misunnelige på de som bor sørpå som titt og ofte har temperaturer godt over tyve grader. Vi får bare håpe denne varmen trekker hit etter hvert også og noe som ikke er umulig. 
 

Hvordan har våren vært der du bor og hvordan har været vært den siste tiden?
 


 

#værogvind #værspåmann #været #sommer #sol #bading #gamer #gamersomspårværet #

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top