Stabilt vær frem til begynnelsen av januar før…

 

…det braker løs på nyåret. 2021 kommer til å starte værhardt. Først de siste dager i desember. Etter en julaften hvor snøen lavet ned og skapte en skikkelig julestemning her i Trøndelag. Så kommer de nærmeste og siste dager i desember til å bli forholdsvis stabile. Temperaturmessig kommer de nærmeste dager til å bli forholdsvis milde med røde tall på graderstokken. Vinden stammer helt fra sørlige deler av Europa med et lavtrykk som kommer fra nordvest og gir noen riktig våte dager fremover i Sør-Norge. Her blir det vått og hvor det kommer snø, så mye snø. Dette lavtrykket setter opp en sørlig vindstrøm som hvor altså vinden kommer helt fra sørlige del av Europa. Da blir det mildere enten vi vil eller ikke. Temperaturen kan fort komme opp i over fem plussgrader. Lover altså ikke så altfor godt til den snøen som kom på julaften og natt til 1. juledag. Den kommer ikke til å forsvinne, men den krymper nok sammen. I tillegg til litt vind så får snøen har medfart…dessverre for de som gjerne vil ha snø nå. 

 

 

Jo nærmere vi kommer nyttårsaften, jo kjøligere vær blir det. Vi må nok regne med at temperaturen kryper ned mot minus 5 på det kaldeste når det nye året fyres i gang med raketter. Det nye året starter som slutten av annerledesåret både for samfunn og vær. Det blir stabilt og bra. Vinterlige temperaturer blir det, men med en gang vi nærmer oss den andre uke i januar så skjer det noe og hvor vestavindsbeltet kommer til å gjøre sitt. Om vindretningen holder seg på nordvest kommer det til å bli snø for de fleste av oss i denne regionen. Da kan det faktisk komme en del snø. Kan fort bli mellom 15-30 cm da. Om det også med denne vindretningen skulle dukke opp et polarlavtrykk så kan det hende det blir enda mer nedbør kombinert med kraftig vind. 

 

 

Før julen spådde jeg at det vil være ca. 50/50 for at det ville bli snø her i Orkanger. Det så veldig mørkt ut for at det ville bli en hvit jul. En artikkel i avisa Sør-Trøndelag konstaterte at det ble skivebom for vårspåmannen. Kan nok innrømme at det ble det, men veldig glad for at jeg også tok feil og at det ble snø på selveste julaften. Før den store dagen var julestemningen tilnærmet fraværende, men julesnøen sørget for at den til slutt dukket opp. Når roen senket seg og julen ringte inn dalte det hvite store snøkrystaller. Rett og slett nydelig hvor det fortsatte å snø utover julekvelden. Fantastisk var det. 

 

 

Så tro meg, selv om jeg til tider kan komme med dommedagsspådommer i værsammenheng, så er det for at jeg ønsker det. En ting har jeg fått rett på er at vi har hatt en del regn som har fryst på bakken. Dette følte jeg på meg i begynnelsen av oktober og sannelig blir det slik også. Hittil i år har vi hatt en del runder med regn som har frosset på bakken. Dessverre tror jeg vi denne vinteren kommer til å oppleve mer av det. 

 

 

I julegave fra min snille, gode dame fikk jeg noe som virkelig får frem “hobbymeteorologen” i meg. Jeg fikk den flotte julegaven, en Netatmo værstasjon. I dag, den 2. juledag monterte jeg den opp, lastet ned appen hvor den nå serverer meg værdata. Det nederste bildet viser blant annet appen på mobilen. En “sensor” står nå utenfor og som tar inn temperaturer, trykket med mer. Med at jeg også har koblet den til trådløsnettet vårt sender den inn værdataen til Yr. Dette synes jeg er ekstra moro. Skriver litt med statsmeteorolog John Smits som du kan se på NRK i jevne mellomrom. Han skrev følgende til meg “Kobler du den på nett er den med på å forbedre temperaturvarslene på yr”. Spennende er det i alle fall og spesielt om jeg i det lille kan være med å bidra. Så kan det ikke bli annet enn bra. 

 

 

Tiden fremover kommer jeg selvsagt til å følge med på krumpringene været serverer oss. Det er spennende, interessant spesielt det å se hvor store forandringer i værsammenheng vi opplever. Hvor unormalt været til tider kan være. Jeg er fanget på alle mulige måter og med en værstasjon i julegave så er jeg enda mer solgt til været og det det gir oss på godt og vondt. 

 

Hvordan har været vært hos deg hittil i julen? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top