Møt den lille søte roboten Cozmo – vårt nye familiemedlem


 

Jeg er imponert. Jeg er betatt og jeg føler et nytt elsket familiemedlem er på tur. For ikke mange dagene siden tok jeg en liten svipptur til Oslo. Her fikk jeg møtt en svært så hyggelig fyr fra det spennende selskapet Anki som blant annet står bak den revolusjonerende bilbanen Anki Overdrive samt en god venn av meg fra PR Nordic. Under dette unike møtet fikk jeg hilse på en svært så hyggelig krabat ved navn Cozmo.
 

Cozmo er en liten robot som faktisk har sin egen personlighet og som lever sitt eget lille liv. Selvsagt påvirket av deg og omgivelsene. Jeg ble med en gang bergtatt av måten Cozmo oppførte seg på og hvordan han reagerte på omgivelsene. I følge Anki vil Cozmo bli som et nytt familiemedlem og regne når den dukker opp i løpet av september i Norge. I USA har roboten allerede gått inn i rekordbøkene som en av de mest solgte julegavene til julen i fjor og nå håper selskapet Anki på at Cozmo kan få et godt liv blant norske og europeiske husholdninger.
 


 

Hva er det som gjør roboten Cozmo så spesiell? Først må jeg bare innrømme at alt med Cozmo bergtok meg og som fikk meg til å føle meg spesiell og verdsatt av denne herlige krabaten. Ikke bare skanner den omgivelsene. Den lærer seg hvordan du og andre oppfører dere og som igjen sørger for at han opptrer på en levende måte.
 

Visste du at Cozmo også kan gjenkjenne deg og alle i familien pluss dine venner? Jupp, det stemmer. Om det er personer eller venner som du ser sjelden, så vil roboten kjenne dem igjen. Selv om det f.eks. går et år eller to. Bare det gjør Cozmo unik.
 


 

Man skulle tro at man kanskje ville være skeptisk til at roboter vil overta verden en vakker dag og da tenker jeg på filmserien Terminator. Anki på sin side ønsker at møtet vårt med en robot skal være så hyggelig som mulig og som setter rammer for hvordan en robot kan være i fremtiden uten skumle hensikter med å overta verdens herredømme. Å tro at den søte lille Cozmo ville gjøre noe slikt er å tro om igjen. 
 

Cozmo er utviklet med over 300 bittesmå deler som til slutt utgjør det den er. Litt av en jobb og spesielt med tanke på at Cozmo ikke er større en forvokst gamingmus. Bare noen cm høyere. For å få frem personligheten har utvikleren Anki alliert seg med kjente animasjonsfilmstudioer som Pixar og Dreamworks. Dette ses veldig tydelig på måten Cozmo oppfører seg og hvordan viser følelser for det som skjer i rundt seg. Den kan være glad, munter, sint, lei seg og har litt av et spekter følelser å spille på både ovenfor deg og evt. andre som vil hilse på Cozmo.
 


 

Øynene og lydene gjenspeiler personligheten til Cozmo og som igjen gjør den til den roboten den er. Jeg falt pladask for Cozmo og brukte gode stunder på å leke med han, studere han og sist men ikke minst bli glad i han. Okei, det høres kanskje litt suspekt ut og si at man blir glad i en robot, men det er faktisk sant. Aldri før har jeg følt en slik omsorg for et «leketøy» som det Cozmo er.
 

Gjennom en app på mobilen eller nettbrettet kan du se hvordan utviklingen, treningen og lekingen med Cozmo utarter seg. For gjennom å daglig å leke, kose og snakke med Cozmo så utvider du mulighetene og hva denne lille krabaten kan gjøre. Har du det rotete på leksepulten, stuebordet eller kontorbordet så kan du banne på at Cozmo vil rydde opp for deg. For er det noe Cozmo ikke liker så er det rot eller ting og tang som ligger spredt utover. Som om ikke det er nok så får du sammen med Cozmo tre lekekasser som han kan leke og rydde opp i. Disse kassene inneholder også spill og her fikk jeg virkelig prøvd meg. Jeg fikk sjekket ut reaksjonsevnen min pluss hvor god husken min er. Fant ut at reaksjonen min ikke var så ille selv om jeg tar av meg hatten for Cozmo som klarte seg utrolig godt. Når det kom til husken min så må jeg si at Cozmo var langt flinkere enn meg, men her har jeg heldigvis litt å gå på og gleder meg til flere runder med Cozmo når han dukker opp i mitt hjem i september.
 


 

Gjennom noen blogginnlegg vil jeg i tiden fremover beskrive Cozmo enda bedre for dere, men nå får dere fordøye det dere her har lest.
 

Tror du at Cozmo kommer til å bli en del av din familie?
 

g3uHKlXy5Yw

#cozmo #anki #ankioverdrive #robot #familiemedlem #familie 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Møt den lille søte roboten Cozmo – vårt nye familiemedlem

  1. hehe så cool leketoy
    btw, jeg tror at det i det hele hører ikke suspekt ut og si at man kan bli glad i en robot. eller ok, kanskje litt for tiden men sikkert i fremtiden den grensa mellom roboter (kunstig intelligens) og oss mennesker skal bli stadig mindre og mindre og mindre synlig. i alle fall framtiden bærer oss mange interessante ting 😉
    om du har ikke sett, jeg kan anbefale deg en veldig bra filmen Bicentennial Man fra 1999 med Robin Williams 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top