Forza Horizon 4 – Det beste bilspillet har blitt bedre

Reklame | Microsoft


 

Mange av dere vet at jeg digger bilspill og har alltid gjort det. Helt siden Stunt Car Racer på Commodore 64en har jeg hatt stor glede av bilspill. Fra Stunt Car Racer og frem til i dag har utviklingen vært enorm. Spesielt når det kommer til kjøreegenskaper og grafikk så har det skjedd mye. Jeg skal ikke legge under en stol at jeg er en grafikkhore og elsker alt av digg grafikk med fantastiske omgivelser, men selvsagt har spillbarheten også mye å si.
 

Et spill som bokstavelig talt har fått kjørt seg er et spill som jeg nærmest forguder. Spillet er utviklet av Playground Games og som tidligere har bevist at de virkelig kan faget sitt. De har klart gang på gang å spikre meg til skjermen og nok en gang så føler jeg blir tiltrukket til skjermen for å spille.
 


 

Heldigvis har jeg anledning inn i mellom den travle hverdagen med jobb og familie. Spillet som har fanget meg i sitt underholdende nett er Forza Horizon 4. Det er så insane godt lagd at jeg ikke har ord. Kunne nærmest ha brukt hele denne omtalen til superlativer, men da hadde det vel kanskje blitt en litt kjedelig tekst.
 

Hva er det som gjør at Forza Horizon 4 er så sykt bra? Her kunne jeg også ha skrevet side opp og side ned om spillet, men skal prøve å korte ned litt. Okei, for det første så er gjengen bak spillet kjent for overdådig med utvalg, godt med variasjon, milevis med vei å kjøre og sist men ikke minst stort antall utfordringer både store og små. Spillet starter som vanlig med at du tråkker inn gassen på en skikkelig sprek sportsbil. Allerede fra første sekund du er på veien føler du hvordan du blir sugd inn i spillets handling og at man her må prestere for å nå helt opp i toppen.
 


 

Som vanlig ligger verden åpen for deg og du har mil på mil med landevei å utforske og ja, du får bonuser av å utforske alt du kommer over av veier, diverse stunthopp, hotspots for fotografering pluss andre ting som gjør at du ivrer etter å fortsette og spille. Verden man kjører i er utrolig variert med fantastiske daler, åser, byer, tettsteder og interessante festcampuser som en kan utfolde seg i. Lekegrinden er enorm og tar deg mange, mange timer på å utforske. Du kan kjøre hvor du vil og etter hvert som du kommer videre i spillet åpnes nye løp og utfordringer.
 

Alt er så inn i granskogen godt satt sammen og balansert hvor historien i spillet tar deg til nye høyder. Du møter nye personer som hele tiden holder deg i ørene og vil du skal gjennomføre oppdrag eller setter deg på utfordringer som til tider kan være sykt vanskelige. Spesielt om du har slått av hjelpemidlene. Da får du virkelig satt deg selv på prøver. Vet ikke hvor mange ganger jeg har startet et løp på nytt på grunn av en bitte, bitte liten feil i en sving som har sendt meg rett ut i periferien. Heldigvis har barna vært borte eller i seng når dette har skjedd for da har bannskapsordene flagret i lufta.
 


 

Utvikleren Playground Games har virkelig brukt paletten på en formidabel herlig måte og serverer et fargespekter som får øynene til å digge det dem ser. Helt vidunderlig grafikk og omgielvesene sprudler mot meg mens jeg kjører på smale skogsveier, motorveier eller smale gater i en fart som er helt hinsides. En annen ting som utvikleren har lagt til er årstider. Det vil si, du får kjørt i praktfulle høstfarger, i bitende kulde med snø som daler så fin og lett, vårlige farger og sommer med sol, regn og torden. Alt sammen er helt fantastisk bundet sammen og gjør at grafikken virkelig setter seg godt i netthinnen.
 

En ting jeg lenge har savnet i blant annet bilspill er levende omgivelser. Midt i et av løpene jeg hadde så kom den stor flokk sover utpå veibanen. Skal si det ble kaotisk kjøring en periode. Utenfor veibanen ser du kaniner løpe rundt omkring, rådyr som beiter, kyr, hester og annet buskap som gjør at spiller ser mer levende ut enn det har gjort på lenge. Fantastisk rett og slett og endelig sier jeg bare.
 


 

Lyden og musikken er som vanlig i ypperste klasse og tilfører spillet pumpende rytmer i musikken og gjennom radiokanalene kan du selv bestemme hva du vil høre på. Her er valget helt ditt. Stemmene til personene i spillet kunne ha vært et par notch bedre og det er tydelig at Playground Games ikke har brukt så mye av kruttet sitt her.
 

Spillbarheten er det heller ikke noe å si på og hvor de mange, mange ulike bilene som er med føles utfordrende å kjøre og det på sitt eget vis. Kjenn hestekreftene jobbe hardt under panseret og om du ikke er forsiktig med gassen så ender du opp med å spinne svimlende rundt på veien. Kjenn hvordan dekkene på bilene ligger på de ulike underlagene på veien. Her gjelder det å lære seg hvordan bilen oppfører seg og bestemme kjøringen deretter. Alle bilene føles ulikt ut å kjøre og det er dette som gjør at man hele tiden blir satt på store utfordringer noe jeg selvsagt digger. Om du kjører med tastaturet, gamepad eller ratt med pedaler så får du en god kjørefølelse.
 


 

Om du virkelig vil utfordre deg så er det bare å kjøre opp vanskelelighetsgraden på dine avatarer eller venner som kjører på landeveien sammen med deg og som også gjerne vil utfordre deg i forskjellige løp. Her gjelder det å holde tungen rett i munnen og ikke få vann over hodet med å gjøre forskjellige krumspring. Jeg har funnet ut at jeg vinner oftest på å kjøre safe og heller ta sjanser når muligheten er der. Selvsagt finnes det også møtende trafikk. At jeg ikke har kollidert med den møtende trafikken er som å banne høylytt i kirken mens presten står og preker på en søndags morgen. Gud bedre jeg har vært sint på meg selv og irritert meg stort over ikke å ha fanget opp den møtende trafikken, eller traktoren som plutselig dukket opp på den andre siden av bakketoppen.
 

Selv om jeg er overøser Forza Horizon 4 med lovprising så er det noen bitte små skjær i sjøen. Inn i mellom føles det ut som om jeg har spilt dette før bare kun med nye omgivelser og ja, jeg har jo det. Å finne opp kruttet på nytt er vanskelig og det skjønner jeg også når det kommer til bilspill. Blir noe av det samme med Need for Speed-serien til Electroinc Arts. På slutten så føltes litt som om det hele var oppbrukt. Litt den følelsen får jeg også her med Forza Horizon 4. Når det er skrevet, så er spillet hittil det beste jeg har prøvd. Jeg vet jeg kommer til å sitte mange, mange timer med Forza Horizon 4. Spillet er variert, det har enorme områder å cruise rundt på, spennende utfordringer, masse stæsj å modifisere bilene med, kosmetiske ting å pynte opp føreren din med, årstider som tar pusten av deg og sist men ikke minst levende omgivelser som jeg har savnet i alle bilspill frem til i dag.
 


 

Om du ennå ikke har kjøpt deg Forza Horizon 4 så gjør det. Du vil ikke angre et eneste sekund. Her er det bare å gjøre seg klar til et fartsfylt bilspill som tar deg med til himmelen, i alle fall det føles slik ut når jeg spiller spillet. Et godt, variert, balansert bilspill som anbefales.
 

Spillet ble lansert til Xbox One og Windows 10 den 2. oktober.
 

Liker du bilspill og hvilket bilspill liker du best?
 

VmQNo8xtcAg

#playgroundgames #xboxone #spill #spiller #spilling #gamer #gaming #game #games #pcspiller #bilspill #racingspill #microsoft 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top