Det bor en gamer i oss alle…eller?

 

Jo, jeg våger å si det. For i dag kan man nesten regne alle de som IKKE spiller på en hånd. Spilling er faktisk veldig utbredt og om ikke mulig den største hobbyen i verden. For i dag trenger man ikke å være nerd for å spill. Alle spiller i en eller annen form om det er på slurva, tubaen, fiolinen eller ulyder fra baken. Nei da, var nok ikke slik spilling jeg siktet til. Det finnes veldig mange plattformer å spille på. Alt fra konsoller, bærbare/stasjonære PCer, håndholdte spillkonsoller, nettbrett eller mobiler av ett eller annet slag. Selv spiller jeg på mange av disse plattformene i en eller annen form og jeg nyter det å ha spillene så lett tilgjengelige. For om man sitter og kjeder seg på en flyplass, toget eller hvor det måtte være, så er det jo bare å finne frem mobile, nettbrettet eller Nintendo Switchen og la seg bli underholdt på best mulig måte.

 

 

Før i tiden var det nærmest tabu om mannfolk leste sladderblad som Se & Hør, men tro meg, det var mange som gjorde det likevel og som ikke sa de gjorde det. Slik er det nok også delvis med spilling i dag (foruten de som åpenlyst sier de spiller). For jeg er bra sikker på at alle, om du er jente eller gutt, gammel eller ung, mamma eller pappa så spiller du i en eller annen form. Spesielt spill på nettbrett eller mobil har virkelig fosset frem som en viktig plattform for manges forhold til spilling. Spillene på disse plattformene er faktisk blitt veldig populære og hvor mange spillutviklere har gjort seg “rike” på. I tillegg er mange av spillene i dag blitt veldig sosiale slik at man kan spille sammen samt chatte mens man spiller. Selvsagt er det beste å spille med noen i samme rom, for da kan man se og tolke de ulike reaksjonene på hverandre. Dette synes jeg er artigst og har mange gode minner fra opplevelser rundt sosial gaming.

 

 

Helt siden jeg var en “liten” gutt hvor mange av mine venner samlet seg rundt Commodore 64 eller Amigaen min og spilte alt fra California Games, Sensible Soccer, Super Cars til Nord og Sør. Vi kunne være opp til ti personer som spilte mot hverandre og la opp til egne turneringer som kunne vare mange måneder. Fikk faktisk høre av den lokale lensmannen spilling var bra og at jeg ble et samlingspunkt for mange ungdommer. Igjen medførte dette til at pøbelstrekene på bygda ble mindre. En vakker dag kom han til meg og klappet meg på skuldra og sa at jeg var en bra kar som fikk ungdommen bort fra “gata” og inn for sosial gaming.

 

I dag får vi inn spilling med morsmelken og barn helt ned i to/tre års alderen blir presentert for spill. Spesielt spill på nettbrett og mobil er populære for de aller yngste hvor dette fortsatt er en voksende trend blant familier. Selv anbefaler jeg Nintendo Switch til barnefamilier hvor det finnes mange gode spill som passer hele familien og som ikke er så avanserte selv for de aller minste. Det finnes mange gode spill om du er ung eller gammel og det gjør at man kan spille det man ønsker om det er tenkespill, action, sport eller skytespill. Alle har sin favoritt.

 

 

Som mange av dere vet holder jeg foredraget Spill er sunt for skoler, foreldre, barnehager, helsevesen, politi med flere. Foredraget i sin helhet tar for seg gaming på både godt og vondt. I denne sammenhengen har jeg med foredragene samlet opp informasjon om alle de som har vært på foredragene om deres standpunkt når det kommer til gaming. Over 90 % av alle som har vært på foredragene spiller spill i en eller sammenheng. Det vil si, majoriteten i dag spiller spill. Derfor er det også litt moro og tenkte på at gaming da virkelig er den største hobbyen samlet sett. Selvsagt kjørte jeg alle inn under samme tak. For mitt spørsmål var; hvor mange av dere spiller spill enten på PC, konsoll, nettbrett eller mobil? Da rakte så og si alle opp hendene noe som igjen bevisste at gaming er populært. 

 

 

med tittelen på bloggen, “Det bor en gamer i oss alle”, så gjør det faktisk det i dag enten du vil tro det eller ei. Jeg synes det er veldig positivt og gjør at jeg som “gamer” selv ikke er alene om denne lidenskapelige hobbyen min. Å spille Pokemon Go med dama eller familien, eller bygge opp et transportimperium i spill som Transport Fever 2, eller cruise land og strand i Euro Truck Simulator 2 eller bli utfordret av fiender mens jeg sniker meg inn på dem med min dødelige sniperrifle. Alt dette er mulig i gamingverden hvor vi gamere deler våre erfaringer med likesinnede. Gaming er og blir en fantastisk hobby som sørger for at jeg kan krype bort fra virkeligheten i min egen lille gamingboble…

 

 

Hvordan er det med deg? Spiller du spill i en eller annen form og hvilke plattformer spiller du mest på?

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top