HyperX Alloy Origins 60 – Lite, men stort!

Reklame | HyperX

 

Tingene vi omgir oss med blir bare mindre og mindre. Husker godt min aller spillmaskin som var en Commodore 64. En fantastisk maskin som fikk meg hekta på spillverden. Commodore 64 så dagens lys i begynnelsen av 80-tallet og da var jeg ikke den gamle karen. Husker godt denne tiden og hvor stort det var å eie en slik spillmaskin. Kraften i konsollen var ikke rare greiene. I dag får du tastaturer med mangedobbelte minnekapasitet enn det Commodore 64 hadde. Min aller første mobiltelefon var en Sony. Den var stor og tung som rakkern. Til og med tastaturet her har bedre kraft enn mobilen hadde.

 

I dag er mange interesserte i det som er lite. Ting som tar minst mulig plass er det perfekte. Akkurat det kan man trygt si om HyperX siste skudd på stammen, nemlig Alloy Origins 60. Gamingtastaturet er det minste jeg har testet ut. Klarer knapt å tro at det er mulig, men det er det. Uansett, jeg har vært med på den eventyrlige reisen HyperX har hatt her i Norge med å fått opplevd mange av deres produkter på nært hold som gamer. Jeg har sågar vært med på å bygge opp varemerket HyperX her i Norge noe jeg selvsagt er stolt over. Derfor mener nok mange at jeg kanskje er noget inhabil når det kommer til å skrive om HyperX sine mange produkter. Gjennom mine mange, mange år som pro gamer har jeg ikke kun sett på HyperX, men testet ut hundrevis av forskjellige merker gamingutstyr. Dette gjør at jeg også vet hva som kreves for at produktet skal bli godkjent.

 

 

Okei, nå har jeg altså sett nærmere på et nytt tastatur fra HyperX. Det vil si et knøtt lite tastatur og det minste som HyperX har i sitt sortiment. Det første jeg tenkte da jeg så størrelsen var tapet av taster og funksjoner. Der ble tvilen min gjort til skamme. HyperX har for meg alltid vært nyskapende noe jeg med hånden på hjertet kan si at selskapet også denne gangen har vært. De har nemlig mer eller mindre fått plass til alle de mest brukte taster for en gamer. Gjengen til HyperX er geniale hvor de gang på gang beviser at de tenker på oss gamere. d

 

Når man åpner esken til tastaturet ser man at størrelsen er virkelig liten. Det vil si, Alloy Origins 60 er med sine knappe 30 cm langt, overkant 10 cm bredd og 3.6 cm høyt, ett meget så lite tastatur. Igjen, er det mulig å kunne få til et så lite, men så funksjonelt tastatur? Jo da, alt er mulig for HyperX. La oss fortsette. På undersiden av tastaturet finner du støtteben som hever tastaturet i to viklinger etter ha du føler er best. Videre sitter det gummiknotter på undersiden som sørger for at tastaturet ligger fjellstøtt på mange slags underlag. Videre følger det med en klype som gjør at du kan ta av tastene pluss en helt unik mellomromstast med herlig mønster. 

 

 

På oversiden fanger du fort opp magien HyperX har klart å tilføre tastaturet. Under tastene og bryterne finner du nemlig et aluminiumsstruktur brukt på fly. Denne aluminiumen sørger for at tastaturet tåler mye, veldig mye. I tillegg har HyperX gitt oss brytere som tåler på millionvis av trykk. Akkurat det siste har jeg opplevd selv. For tro det eller ei, jeg har fortsatt det aller første tastaturet HyperX lanserte og som har blitt så godt brukt at jeg måtte bytte ut tastene for trykket ble borte. Den dag i dag funker tastaturet til punkt å prikke. Da er det heller ikke bare meg som har spilt eller skrevet på det. Mange har brukt tastaturet som altså lever i beste velgående. Det sier litt over kvaliteten både på rammen og sist, men ikke minst bryterne som sitter under tastene.

 

Så kommer vi til det som virkelig overrasket meg. Funksjonaliteten. For selv om tastaturet et knøtt lite så har det alle de funksjoner som vi gamere trenger for å kunne hevde oss på slagmarken. For ikke har tastene kun en funksjon, men flere. Det vil si på toppen av tastene finner du det sedvanlige, men på fremsiden finner du de ekstra funksjonene som finnes på større tastaturene. Alloy Origins 60 fra HyperX gir oss altså i pose og sekk med dette tastaturet. Det vil si, med enkle trykk på funksjonstasten (FN) kan du gjøre underverker med tastaturet. Her kan du blant annet kontrollere LED-lyset og fargene, du har medietaster, mikrotaster, PGUP, PGDN, DEL, PRTSC, piltastene med flere. Alt dette gjennom å trykke på FN-tasten pluss de tastene du ønsker. Rett og slett genialt.

 

 

Gjennom HyperX NGENUITY software får du også kontroll på resten av tastaturet, spesielt fargestyringen. Du kan i tillegg lagre opp til tre profiler på tastaturet. Alt dette gjør at tastaturet virkelig blir funksjonelt som rakkern i forhold til størrelsen. Du har millionvis av farger og leke deg med og flere forskjellige innstillinger på visning av disse fargene.

 

Som du sikkert vet så spiller jeg mange forskjellige spill. Da kan jeg nevne Euro Truck Simulator 2, American Truck Simulator, Battlefield 1 og Battlefield V, Call of Duty Black Ops: Cold War, Little Nightmares II, Transport Fever 2, Grid pluss en rekke andre spill. Om man skal gjennom spillets gang styre, pluss bruke noen av F-tastene så får du litt utfordring. Under min kjøring av Euro Truck Simulator 2 og American Truck Simulator hvor jeg inn i mellom bruker F-tastene så ble det litt vel knotete. Å holde styringen på veien, i tillegg til å trykke på FN-tasten og så den ønskede F-tasten gjorde det litt vel spennende noen ganger. Foruten dette så har jeg ikke møtt på noen utfordringer spillmessig med å spille på et slikt lite tastatur.

 

Her er forresten noen specs du kan pløye igjennom:
– Petite 60% form factor
– HyperX mechanical switches1
– Full aircraft-grade aluminum body
– Double shot PBT keycaps with side-printed secondary functions
– RGB backlit keys with radiant lighting effects
– Advanced customization with HyperX NGENUITY software
– Three adjustable keyboard angles and detachable USB-C cable
– Included keycap puller and additional keycaps
– Onboard memory
– Game Mode, 100% anti-ghosting, and N-key rollover functionalities
– Multi-platform compatibility

 

Av andre funksjoner som er verdt å nevne er at Alloy Origins 60 har 100 prosent anti-ghosting, fullstendig N-key rollover. 

 

Selv å skrive med tastaturer går som en lek selv om det er bitte litt uvant å måtte bruke en funksjonstast for å f.eks. å få slettet litt av teksten, eller for bruk at piltastene. Selvsagt, når dette sitter godt inn i fingrene så er alt bare fryd og gammen.

 

Om du er på utkikk etter ett tastatur som er lite så for guds skyld sjekk ut HyperX Alloy Origins 60. Snakk om tastatur med mange funksjoner. Her får du det du da begjærer og litt til. Har du planer om å ta med deg tastaturet rundt omkring i huset eller til venner så er det slettes ikke noe problemer med dette genialt tastaturet. Det er så lite at man nærmest får plass til det på innerlommen. Etter å ha spilt og skrevet med Alloy Origins 60 så er jeg meget godt fornøyd. Kun ett par ankepunkt i spill som Euro Truck Simulator 2 og American Truck Simulator som ga meg noen utfordringer. Utenom det, så er jeg nok en gang meget godt fornøyd med et tastatur som kommer til å gi meg og mine mye glede i tiden fremover. PS! Sjekk ut mellomromstasten. Lekker eller hva?

 

 

Om du vil vite mer om HyperX Alloy Origins 60 så gå inn på nettsiden til produktet.

 

Etter et søk på pris på HyperX Alloy Origins 60, fant jeg det billigst på Elkjøp.

 

HER finner du alle mine tester og artikler om HyperX.

 

Når du skal kjøpe deg gamertastatur, hva ser du etter da? Betyr størrelsen noe eller er det ett fett? Hvilket tastatur bruker du i dag?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top