Ikke så altfor oppløftende vær for julen!

 

Nå nærmer julen seg med stormskritt og det er mange som lurer på hvordan julen 2019 kommer til å utarte seg. Etter mine to år her i Orkdal og Orkanger så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke har lange erfaringen når det kommer til statistikk. Det hjelper også lite å stikke fingeren i lufta og anta. Da får man bruke litt av statistikken jeg delvis har fra Snåsa pluss å se hvordan tendensene generelt er værmessig i tiden fremover.

 

Julen i år ser ikke særlig oppløftende ut. Først vil jeg ta for meg de værmessige tendesene og deretter se litt på hvordan det har vært de siste to årene har vært i julen jeg har bodd her i Orkdal. Dessverre ser det ikke særlig oppløftende ut om vi ønsker oss en kritthvit jul med snøtunge trær. Dette kommer av en jetstrøm som vil bli liggende tett opp til oss. Jetstrømmen er en strøm som skiller varmluft fra kaldluft. Jo lengre sør denne jetstrømmen befinner seg, jo kaldere blir det for oss. Jo lengre nord jetstrømmen er, jo varmere blir det. Så er det hvor jetstrømmen til slutt havner når julen ringes inn.

 

Dessverre ser det ut til at det blir mildere vær mot julen. Det vil si vinder fra sørøst, sør til sørvest. Perioder vil vi få temperaturer opp i fem til seks grader og ned til seks, syv minusgrader de siste dagene mot jul. Julaften ser dessverre ut til å bli nokså mild. Det vil si plussgrader spesielt for siste del av julaften. Da vil mild luft fra sørvest presse seg innover landet vårt. Hadde vi bodd i Nord-Norge hadde sjansene vært meget store for at julen hadde blitt hvit og fin, men det gjør vi nå ikke. Det ser ut til at hele Sør-Norge blir liggende i forholdsvis mild luft hvor snøen stort sett uteblir.

 

 

Romjulen kommer også til å bli urolig med variert vær. Kun nærmere nyttårsaften vil kulden komme tilbake. Da er sjansene for at det blir hvitt igjen være store. Så helgrå jul blir det ikke. En ting du kan ha i tankene er at mildvær og kulde går i bølgedaler. Hvor slår bølgedalen til? I år ser det ut til at julen dessverre kommer inn i en bølgedal hvor det blir forholdsvis mildt. Etter noen milde dager nå i starten på uken vil det bli en periode med kaldere vær og denne perioden kommer til å holde seg minst en uke om ikke litt mer. Da er vi kommet så tett oppunder julen at sjansene er meget store for at mildvær slår til. Det vil også kombinert med væromslagene bli noe nedbør med litt vind også.

 

Så var det statistikken min fra min tilstedeværelse her i Orkdal. Denne er heller ikke oppløftende. Selv om jeg kun har opplevd en julaften som har vært grønn (Nerøra) og en julaften hvor det var et tynt lag med snø, så vil det foreløpig si at det er 50/50 sjanse for en hvit jul og det med en gjennomsnitt på rundt 5 cm. Det igjen vil si at jeg gjennom dette har sagt at det her i Orkanger (Nerøra) vil være ca. 5 cm. snø når julen ringes inn kl. 17 på julaften.

 

Så får vi bare håpe på at mye at dette ikke slår til. For er det noe jeg ønsker mest av alt så er det hvit jul med snøtunge trær når julen ringes inn. Da er det julestemning da. Har også et veddemål gående her med arbeidskollegene mine på Kontorplan. Hvem som vinner blir spennende å se. Uansett vær og vind, vi får ikke til å gjøre noe med det, men må kle oss ut i fra hvordan det er og blir.

 

Hvilket vær ønsker du deg når julen ringes inn?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top