JULEGAVETIPS: Creative Stage – God lyd for alle anledninger!

 

Har du hørt om Creative? Om du ikke har gjort det så er du kanskje ikke fra denne planeten. I alle fall, Creative er en kjent aktør på markedet gjennom mange år med sitt store sortiment med lydprodukter. For mitt sitt vedkommende er det mange år siden jeg ble kjent med merket Creative. Mitt aller første lydkort var faktisk fra Creative. Som aktiv gamer og med en skikkelig gamerPC har jeg vært heldig og kun hatt eksternt lydkort fra Creative. Fra da og frem til i dag har jeg hatt masse gamingprodukter fra denne store aktøren. Alt fra headsets, MP3-spillere, lydkort til lydanlegg. Alltid har jeg blitt imponert over både kvalitet og sist men ikke minst bruksområder til produktene fra Creative.

 

 

Derfor var den aldri så liten jubel som oppstod i min stue da postdamen kom inn med en pakke til meg forleden. Det var ikke en liten pakke som dukket opp, men en pakke med bra størrelse. I pakken skjulte seg noe jeg har ventet spent på. Er det noe som virkelig betyr mye for meg så er det god lyd. Om jeg ser film, opplever konserter, hører musikk eller rett og slett gamer spill. God lyd er noe jeg har vært opptatt av siden jeg var liten. Spesielt den tiden jeg dro rundt som DJ var fet lyd essensielt. Vet ikke hvor mange headsets jeg har testet ut opp igjennom årene, men har nok passert over 100 forskjellige tenker jeg.

 

 

Nå skjønner du sikkert hvorfor jeg jublet litt i stuen når pakken ankom huset. Fra før av har jeg et slitent lydanlegg fra Speedlink som nå ville bli byttet ut. Du kan tro åpningen av pakken skjedde med andakt. Forsiktig tok jeg ut anlegget, et Creative Stage fra pakken som i tillegg til en lydplanke og sub også inneholdt en fjernkontroll, AUX-ledning, skruer for å feste lydplanken på vegg pluss en liten brukermanual. Savnet dog for eksempel optisk kabel. Heldigvis hadde jeg det liggende slik at alt lå til rette for en fet lydopplevelse.

 

 

Så var det bare å koble til anlegget, legge ledninger slik at det ser fint ut. For nå var det å se hvordan Creative Stage blir seende ut TV-bordet. Her er jeg nøye og spesielt med tanke på at det skal se fint ut uten at det føles ut som om en rosa elefant er satt opp ved siden. Fikk satt sub-en bak TVen og lydplanken like fremfor. Koblet til Xbox One slik at produktet også fikk kjørt seg med gaming også. Det første jeg gjorde var å stille inn rett modus. Her er det noen moduser å velge imellom. Om du vil ha konsert-, film, musikkopplevelse. Alle disse modusene er nøye programmert for at du skal få den beste lydopplevelsen.

 

 

Aller første jeg gjorde var å klikke meg inn på Youtube for å finne fet musikk med dyp bass. Nå skulle anlegget får kjørt seg litt. Fant flere låter med dyp bass. Så var det bare å skru opp lyden og nyte. Det første jeg legger merke til er den crispy lyden Stage serverer meg. I forhold til Speedlink-anlegget så er lyden mye mer balansert. Tenker dette beviser tiden Creative har hatt på markedet som en av de største innen lyd. Det andre jeg gjorde var å utnytte Bluetooth-delen. Slo opp flere låter via mobilen og Spotify. Her skulle det nytes enda mer. Den ene låten etter den andre klang i rommet til både meg og min kones glede. Fantastisk bra lyd.

 

 

Alt sammen er så enkelt. Alle tilkoblinger fungerer som en drøm hvor vi hopper imellom å se på TV, høre musikk via Bluetooth og til slutt via AUX-inngangen. Her fikk vi selvsagt servert god, balansert lyd på alle plan fra Stage. Som lydmann, DJ, gamer, eventskaper har jeg alltid vært opptatt at lyd skal høres godt ut. Da er det ikke bare bassen som skal gjøre dypdykk, men både diskant og mellomtone betyr mye. Derfor er det viktig for meg å høre på mye forskjellig for så å danne seg et bilde over hvordan et lydanlegg virkelig er. Selv om jeg elsker bass så skal ikke denne overdøve resten av lydbildet. Creative på sin side gjort en meget god jobb her med å balansere lyden godt i Stage. Alt klinger meget godt i vår stue om vi ser på film, hører musikk eller spiller spill. Xbox One og Nintendo Switch sørget for den biten. Til og med når jeg koblet opp Stage til gamerPCen min så fikk jeg en god lydopplevelse. Spesielt i spill som Assassin’s Creed Valhalla, Battlefield 5, Cities Skylines, Grid, Euro Truck Simulator 2, American Truck Simulator og sist men ikke minst Transport Fever 2. Lydbildet sørger for at jeg hører godt hvor fiendene i Battlefield 5 befinner seg. 

 

 

Lyden i spillene ble veldig godt gjengitt og ned til den minste detalj. Ikke noe problem å høre mine fiender lure bak, på siden eller fremfor meg med Stage i bruk. Lydbildet er godt nyansert og gir det jeg er ute etter. Nettopp det gjør meg også godt fornøyd for å si det slik, spesielt etter å ha brukt Speedlink sitt lydanlegg i fire år når så var det sykt lett å høre forskjell på lyden. Selvsagt finnes det lydanlegg som kicker mer, men ut i fra bruksområde kontra pris så får man med Creative Stage mye for pengene.

 

 

Designmessig er Creative Stage up to date og gjør at lydanlegget passer inn uansett hvor du har tenkt å bruke det. Om det er til desktopen, i samsvar med TVen eller ved gamerskjermen. Her er alt opp til deg hvordan du føler det passer inn. Creative har gjort en meget, meget god jobb lydmessig. Mine opplevelser har vært formidable med Creative Stage. Flere lydtilkoblinger sørger for at det ikke er noe problem å bruke lydanlegget til mye forskjellig. Lyden blir uansett bra. Kraftig LEDlys presenterer hvilken modus du bruker og hvor LEDlyset sitter frempå lydplanken.

 

 

Er du på utkikk etter å glede noen til jul eller glede deg selv så anbefaler jeg Creative Stage. Et enkelt og greit anlegg med mye sjarm, god lyd og masse muligheter. Balansert lyd sørger for at du får gode opplevelser om du spiller spill, ser film eller hører på musikk. Rungende bass der for den passer inn sørger for at jeg til tider er i ekstase over det som skjer. Faktisk om du søker i diverse butikker kan du få dette anlegget til under tusenlappen noe som gir god valuta for pengene. Selv om det finnes lydanlegg som er bedre og kvassere så må man tenke litt på hva man her får for pengene. Det er en ting som kanskje kunne ha vært litt bedre og det er rekkevidden når du spiller via Bluetooth. Det var ikke lange avstanden fra anlegget til telefonen før lyden begynte å hakke. Den biten kunne ha vært litt bedre. Foruten dette er jeg nok en gang imponert over hva Creative fått til. Nå gleder jeg meg til hver gang jeg får koblet opp Spotify-listen (om jeg sitter nærmer nok) på anlegget, se spennende filmer/serie eller spille et underholdende spill. Jeg vet jeg får en god lydopplevelse og det takket være Creative Stage.

 

Om du vil vite mer om lydanlegget så finner du det på denne nettsiden.

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top