OMTALE: Sound Blaster Katana SE – Hvorfor passer denne lydplanken til gaming?

Nå har jeg hatt en god stund på meg til å teste ut et produkt som virkelig trigger meg til å game så mye som mulig eller slappe av med en god porsjon musikk. Creative med sine Sound Blaster produkter har vært med i gamet i snart en mannsalder. De har opp igjennom årene bygd seg opp et meget godt rykte spesielt for oss gamere. Etter å ha gransket litt historien bak Creative, så fant jeg nemlig ut via Wikipedia at det aller første Sound Blaster lydkortet fra Creative kom ut i 1987. Den gangen het lydkortet Creative Music System (C/MS). Nå kan du tenke deg at teknologien fra den gang og frem til i dag har virkelig gått store steg fremover. Derfor var jeg ikke sen om å juble da jeg fikk spørsmål om å teste ut Creative spennende Sound Blaster Katana SE lydplanke. Selvsagt var dette å heve mine spillopplevelser i tankene for denne testen. Ville jeg bli skuffet?

Første som åpenbarer seg når du åpner esken for det første en liten hurtigmanual, deretter popper det ut en fjernkontroller, t-knekter med skruer for å henge planken opp på veggen, strømstøpsel for bruk i de aller fleste land, optisk kable og selvsagt en USB-kabel og selvsagt hovedpersonen, selve lydplanken. Etter utpakkingen var det bare å rydde plass for Sound Blaster Katana SE foran gamingskjermen fra NEC. Selvsagt hadde jeg nøye planlagt hvor planken skulle ligge for at jeg skulle få best mulig utbytte av den lydmessig.

Med ærefulle og forsiktige bevegelser koblet jeg til planken. Selvsagt var jeg superspent på hvordan denne lekkerbisken av et produkt skulle heve spillopplevelsen min og om jeg ville bli skuffet. Etter å ha koblet til kabler med mer, studerte jeg designet. Dette er også noe som betyr mye og spesielt når produktet skal ligge rett fremfor meg mens jeg gamer. Da er det viktig at det har et godt utseende. På fremsiden sitter et display. Her kommer all informasjon om bruken din og hvilken source du har den i. Som om ikke det er nok, du får også en velkomsthilsen når du slår på Katana SE. I selve displayet sitter også en jack-inngang for tilkobling av headset. Genialt om du vil ha lyden via planken og ikke PCen. Kortere vei for ledningen. På toppen finner du på hver sin side en høytaler pluss diverse knapper for innstillinger med mer. Knappene gir deg mulighet til å slå av og på Katana SE, lydvolum opp eller ned, source, modus og til slutt SXFI om du har lydkort og headset som støtter denne teknologien. På baksiden finner du innganger til tilkobling av optisk kabel, USB inn, SXFI ut, aux inn og HDMI ut. Som du kanskje også har fått med deg, har ikke Sound Blaster Katana SE en subwoofer. Det vil si, subwooferen ligger i Katana SE. hvor du finner to lydelementer som sørger for skikkelig dyp bass.

Det unike med Creative’s Katana SE er bruksområdene av produktet. Her kan man virkelig fråtse i dette. Om du skal spille spill, se film eller høre på musikk, så finnes det forhåndsprogrammerte lydmoduser for dette. Selvsagt kan man også om man laster ned Creative-appen fra Google Play eller Appstore, ha full kontroll på lydinnstillinger, lys, moduser pluss masse annet. Du kan også via fjernkontrolleren stille inn det du måtte ønske. Alt sammen er så godt sammensatt og som sørger for at du på alle mulige måter har skikkelig kontroll. Appen er genial og enkel i bruk. Har du også lydkort eller gamingheadset med SXFI så får du virkelig utnytte Creative’s erfaringer med lyd opp igjennom årenes løp. De er rett og slett eksperter på lyd.

For en gamer som meg betyr lyden sykt mye. Spesielt om du spiller skytespill eller spill hvor du må høre hvor lyden kommer ifra. Sniker det seg en fiende innpå deg må du kunne høre dette krystallklart og fort finne ut hvor lyden kommer fra før kniven sitter i strupen på deg. Eller i spill som Farcry hvor også dyrelyder må fanges opp før det er for sent. Da er det godt å ha en lydkilde som beskriver hendelsene ned i minste detalj. Som mange vet, så har jeg spilt alle Battlefield-spillene som har blitt utgitt og digger spillserien. Her er det også svært viktig med god lyd slik at man får et overblikk i det som skjer via lydbildet som presenteres. Creative med sine Sound Blaster produkter har gitt meg mye bra her. Derfor var jeg spent på Katana SE. Ville lydplanken gi meg et helt nøyaktig og krystallklart lydbilde? For å fjerne alle tvil, så JA! I uansett spill så får du her et lydbilde som virkelig presenteres på en profesjonell måte og gir deg all info du trenger om du er på slagmarken, kjører i supersonisk speed i Forza Horizon 5, koser deg med terapeutiske Cities Skylines 2 eller flyr mot tyske flyakrobatører i retrospillet Wings. Sound Blaster Katana SE fungerer fantastisk godt uansett hvilket spill jeg spiller. Du kan via ulike lydmoduser velge lydbilde, men om du er ekspert, kan du via appen stille inn equalizeren selv. Da får du et lydbilde du selv har bestemt helt til fingerspissene.

En annen ting jeg MÅ nevne, selv om du har muligheten til å bestemme lydbilde selv via moduser, equalizeren så i appen finner du også ferdiginnstilt lydbilde til en menge spill og som jeg virkelig likte godt, “footsteps enhancer”. Med dette lydbildet kan du høre alle lyder rundt virkelig godt. Spiller du f.eks. Fortnite, Counter-Strike, Call of Duty, Battlefield eller hva det måtte være av skytespill, så er denne egenskap helt unik. Om du skal høre musikk, finnes også en haug med innstillinger ut ifra hvilke sjanger musikk du skal høre. Må si at folkene hos Creative har tenkt på alt bare for å gi oss det beste.

Selvsagt har jeg også testet ut Katana SE med å spille musikk. Jeg har en stesønn med sykt godt anlegg, men jeg klarer å hamle opp med han her. Om jeg kjører på med høyt lydvolum, full bass og smekker opp en låt med Alan Walker med dyp bass, så klarer Katana SE og følge med uten noen form for problemer. Det beste, du kan også om du kobler til sourcen med Bluetooth spill musikk fra mobilen, nettbrett eller andre enheter som støtter Bluetooth. Dette øker bruksområdet til å fange alt. En annen ting, om du ikke har mikrofon på headsetet ditt, men likevel ønsker å snakke med dine spillvenner via f.eks. discord, så har Katana SE en innebygd mikrofon med støydempende teknologi. Dette fant jeg ut da jeg gjorde opptak til min TikTok-kanal hvor jeg spilte diverse spill. Plutselig hørte jeg min og andres stemme i opptakene. Selv om jeg ble irritert på med selv på grunn av dette, så ble jeg også imponert over hvor klar stemme jeg hadde uten å bruke mikrofonen til SureFire Harrier 360 gaming headsetet. Det vil si, om jeg har tilkoblet mobilen via Bluetooth, kan jeg også svare via Katana SE i stedet for telefonen. Genialt rett og slett.

Nå har jeg altså hatt en stund på meg for å teste ut Sound Blaster Katana SE fra Creative. Jeg er strålende fornøyd. Makan til produkt skal man lete lenge etter for en gamer som meg. Jeg er rett og slett i syvende himmel når det kommer til muligheter med dette produktet. Utseende, lydinstillinger, lysinnstillinger samt alle de gode egenskapene Katana SE har så kan man nærmest ikke ønske seg mer. Lydbildet er krystallklart, crispy, balansert og etter det du selv ønsker. Via appen kan du virkelig slå deg løs og utnytte Katana SE på sitt beste. Skap ditt eget lydbilde eller velg fra en haug med ferdigstilte moduser. Alt er rett og slett opp til deg. Om det ikke kommer en lyd ut av lydplanken, så pauser den seg ut. Den våkner til live når lyder igjen avspilles. Om det er noe jeg kan sette en finger på så er det kanskje prisen. I skrivende stund finner jeg den til rundt 4000 kroner og da om du kjøper den på Creative sin nettside. Om du glemmer prisen og vil virkelig koste på deg et skikkelig produkt, så kan jeg ikke annet enn å anbefale deg Sound Blaster Katana SE. Hadde det ikke vært for prisen, så ville jeg uten tvil gitt terningkast 6. For det er Katana SE verdt, så til de grader verdt!

Om du vil vite mer om Katana SE så gå inn på nettsiden til produktet!