SPILL: Farthest Frontier – Lovende!

 

Er det en spillsjanger som jeg regelrett elsker så er det uten tvil strategispill og byggespill. Da tenker jeg på spill som Settlers, Cities Skylines, Transport Fever 2, Age of Empires, Warcraft med flere. Alle disse spillene har jeg spilt med stor glede og gjør det fortsatt med noen av dem. Spesielt Cities Skylines og Transport Fever 2 får kjørt seg når jeg har anledning til å spille.

 

 

Et spill som plutselig dukket opp på radaren min er Farthest Frontier. Et spill som utvikles av Crate Entertainment og som er i “early access”. Det vil si, spillet er fortsatt under utvikling. Skal innrømme at jeg måtte tenke meg om før jeg la beslag på spillet. Selv om mange kanskje tror jeg kan sitte å spille når jeg vil, så må man bare tro om igjen. Faktisk kan det gå over en uke mellom hver gang jeg får anledning til å spille, men når jeg først før muligheten, nytes det til det fulle den lille tiden man sitter.

 

 

Altså, da kan du tro jeg har forsøkt å spille litt Farthest Frontier når jeg har hatt mulighet gamingkos. Akkurat nå har jeg spilt 3.8 timer noe mange sikkert ikke synes er mye, for meg er det mye. Etter denne “lille” stunden med spillet må jeg si det virker veldig spennende og med en gang jeg fyrer opp spillet på PCen så blir jeg hekta og kan ikke legge det i fra meg før jeg virkelig MÅ. Selv om det er “early access” så føler jeg utvikleren Crate Entertainment har kommet godt i gang med spillet. Jeg har prøvd med lys og forstørrelsesglass å se etter feil og mangler, må jeg innrømme at jeg ennå ikke har oppdaget noe nevnverdig feil som “irriterer”.

 

 

Spillet er bygd litt i samme støpeskjeen som Settlers og Age of Empires. Du starter med bitte litt resurser som du må være smart i bruken av. Der du starter finner du ressurser nok til å kunne bygge opp et aldri så lite samfunn. Etter hvert som folketallet vokser så utvides også området ditt og du får enda mer tilgang til ressurser. Du ser kun det området du på en måte har startet opp og resten er sort. Det vil si du oppdager nye områder etter hvert som du utvider bosetningen din.

 

 

Det andre som jeg liker svært godt med spillet er de ulike årstidene i spillet. Her må du passe på å samle sammen mat, bygge gode nok hus, gi bosetningen varme klær samt redskaper til å samle inn resurser. En annen ting, dine undersotter blir også syke, skader seg eller blir angrepet av ville dyr eller gjennom plyndretokter fra fiender. Da må du ha nok ressurser til å kurere sykdommer og brekker en arbeider foten, ja så er du uten arbeideren for en stund. Det vil si du også må balansere bruke av dine arbeidere. Det gjelder ikke å bite over for mye. Da kan det hende du havner i klemma etter hvert. 

 

 

Selv om jeg ikke har fått spilt så enormt mye ennå, så føler jeg dette spillet kommer til å få mye kjærlighet av meg etter hvert som det utvikles mer og mer. Førstinntrykket er bra med rimelig dyp dynamikk i spillet som gjør at du kan gjøre mye for å påvirke spillets gang. Grafikken, animasjonen, de ulike årstidene sørger for at man får en fin stemning med spillet. Dette lover godt og nå gleder jeg meg stort til hver gang jeg får muligheten til å kose meg med Farthest Frontier. Om jeg skulle ha gitt det en terningkast, så må jeg gi en sterk firer. 

 

 

Har du hørt om Farthest Frontier? Liker du spill i denne sjangeren og i så fall hvilke spill er dine favorietter?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top