Du får kreft av spille spill!

I alle fall skal man tro den britiske avisen Mirror i dag. Der står det nemlig at for mye TV og databruk faktisk kan gi større sjanse for å utvikle kreft. Så tenker du sikkert, hvordan er det mulig? Er det strålingen fra dataen, det trådløse nettverket eller er det andre ting som påvirker dette? Skal vi tro undersøkelsen som ble gjennomført av The Royal College of Paediatrics and Child Health, så er det ikke noe av dette som er problemet, men den mer stillesittende tilværelsen som påvirker at mange utvikler fedme, samt ikke rører seg mye nok i forhold til hva kroppen trenger for å holde seg sunn. 

I dagens samfunn opererer vi alle med veldig mye skjermbruk og dette fører til at vi ikke beveger oss like mye som før. Det vil si, i stedet for å gå en liten kilometer for å høre om vennen/venninnen blir med ut en tur, så ringer vi, sender melding eller snakkes via et sosialt medie som facebook eller skype. Utviklingen går spesielt mot de unge og også voksne som bruker mindre og mindre tid ute og i bevegelse. Selv er jeg en aktiv gamer og sier i mine foredrag at “spill er sunt”, for det er det under visse forutsetninger. Å sitte på timesvis fremfor dataen er ikke sunt. For meg med fire barn, så er jeg mye på føttene i løpet av dagen, selv om jobben min i seg selv er stillesittende, så er jeg en person som må opp å gå når jeg snakker i telefon. Der har jeg ikke ro å rauven til å sitte stille. I løpet av en dag, blir det mange telefoner til kunder, venner med flere.  

Det er levesettet vårt med veldig mye skjermtid hvor forskningen altså retter en skarp pekefinger mot. Det vil si, at befolkingen rett og slett sitter for mye fremfor en skjerm om det er spilling, holde seg oppdatert på facebook eller andre “gjøremål” fremfor skjermen. Jeg snakket med en “psysioterapeut” og da kom vi i snakk om dette at generasjonen som vokser opp nå er blitt for “rolige” og for lite i aktivitet. Jeg er enig der og hun var redd for hvordan generasjonen etter ville bli ovenfor sine barn igjen. Aktivitet er viktig og noe jeg selv innrømmer – Sjekk min blogg Nike + Kinect Training = blodslit for Bernt Erik!

Selvsagt er det viktig å ut og bevege seg. Blodpumpa har godt av å få kjørt seg uansett hva man driver med på fritiden. Selv har jeg startet opp på fotballtrening i tillegg til at jeg går flere turer sammen med barna til og fra skole og barnehage. Det gjør at jeg i løpet av en uke får beveget meg en god del, noe som også er sunt. Vi skal ta det innover oss at det er viktig å holde seg i aktivitet og det er bedre å overraske vennen sin med et besøk enn å ringe, snakke via facebook eller bruke andre “stillesittende” metoder. Tro meg, alle har godt av å røre seg og i en verden hvor alt bare blir enklere og enklere teknologisk sett, så er dette mer viktig enn noen gang. 

Hvordan er din timeplan ovenfor å være i bevegelse? Føler du at behovet ditt er tilstrekkelig nok eller har du planer på å bevege deg/aktivisere deg mer utover året? Har du begrensninger som gjør at du ikke f.eks. får trent noe? 


Avhengig av å spille = lite trening eller…? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Du får kreft av spille spill!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top