Vil værfenomenet El Nino gi oss mer snø?

Selv om temperaturen er høy her jeg sitter i nærmest uten en tråd, så skal jeg innrømme at jeg tenker fremover og hvordan været i høst og vinter blir. Med de to siste vintrene friskt i minne kan jeg med en gang si at jeg aldri har opplevd makan i mitt snart 43 årige liv. Det vil si, de to siste årene har i grunnen vært unormal værmessig ut i fra mine målinger så langt tilbake som 1987. 

Den senere tiden har vi kunnet lese side opp og side ned om værfenomenet El Nino som nå bygger seg kraftig opp. Dette er et værfenomen som skjer med jevne mellomrom og som påvirker været på store deler av kloden, både på godt og vondt. For med et skikkelig El Nino år, kan det forårsake flere tropiske stormer, store ødeleggelser på grunn av kraftig vind og store mengder nedbør. Dette værfenomenet sørger for å forplante seg til så og si hele kloden. 

Les mer om El Nino HER!

For oss i Norge påvirker El Nino oss ikke like mye som andre steder i verden. Det vil si, vi her opp i nord er ikke like utsatt, men om vi blir påvirket, ja det tror jeg definitivt, men ikke i like stor skala. I de to siste årene har jetstrømmen oppført seg veldig merkelig både sommer og vinter og sørget for lange perioder med mildvær og lite nedbør om vinteren (2013/2014) og forholdsvis mild vinter og kald sommer (20/14/2015) og nå er vi snart inne i en ny sesong (2015/2026). Forskere tror nemlig at El Nino kommer til å blir sterkere enn det den var i 1997. Den var sterk, men årets utgave kan bli enda sterkere. 

Hvordan var været dette året? 

Snørekord i Tromsø!

Mens de snødde ned i nord i mai, så var det varmerekorder i Sør-Norge. Med andre ord våren 1997 hadde store kontraster når det kom til været. 

Opp igjennom årene har jeg spådd været for en rekke medier og siste gangen var i Trønder-Avisa på mandag (17. august). Når jeg spår været, så ser jeg etter i mine føringer pluss at jeg ser hvordan været oppfører seg på den nordlige halvkule. Jeg følger nøye med på hvordan jetstrømmen går. Jetstrømmen er strømmen som skiller kald luft fra nord og varm luft fra sør. Om vinteren ligger jetstrømmen lengre sørover mot Europa, mens om sommeren skal den normalt ligge lengre nordover slik at varm luft trekker nordover. I sommer har jetstrømmen stort ligget sør for Norge. Dette har medført til at temperaturen har vært lavere enn normalt. Det er kun de siste 14 dager at temperaturen har vært høyere, men så har også jetstrømmen buktet seg slik at den har krøpet nordover. Da har varm luft fra Sør-Europa og Afrika kunnet ta veien opp til oss kalde nordmenn. 

Men tilbake til høsten og vinteren. Slik det ser ut nå, mens El Nino bygger seg kraftig opp vil starten av høsten være forholdsvis mild og god med perioder meg varmt vær. Så når vi kommer oss ut i oktober, november og desember, vil El Nino bygge seg ytterligere opp og da vil USA som blant annet hadde det kaldt den siste vinteren, få varmere vær. Da vil jetstrømmens bølger skvises nærmere oss som igjen gjør at vi vil oppleve en god del vestavær og nordvestvær noe som i disse månedene betyr kjørligere vær. Det vil igjen si at snøen faktisk kan komme forholdsvis tidlig i år og bli liggende en stund. 

Alt tyder i alle fall på at vi kommer til å få en kraftig El Nino denne gangen og da tror jeg at den gjør at vi får et værskifte (i forhold til hva vi har hatt de to siste årene) og da som sørger for kjørligere vær spesielt den kommende vinteren. Snø har vi ikke hatt noe av spesielt i Trøndelagen hvor det nærmest har vært barvinter. Fjellet i Sør-Norge hadde derimot utrolig mye snø sist vinter og har slått alle rekorder. Spørmålet mitt er hvor mye vil El Nino påvirke jetstrømmen og hva vil det si om høsten og vinteren for oss i Norge? 

En annen faktor som flere eksperter har sett på er solens aktivitet og hvor lite solflekker det er for tiden. Noen eksperter tror nemlig at vi er på tur inn i en liten istid slik vi hadde på slutten av 1800-tallet, men på grunn av den allerede oppvarming vi har så vil den ikke bli like kraftig som da. For på slutten av 1800-tallet var været elendig med snø og kaldt vær til langt på sommeren. Landbruket slet og mange frøs ihjel. Vi husker godt årene fra 2009/2010 – 2010/2011. Disse årene var grufull kalde og det ble satt mange kulderekorder her til lands de vintrene. Eksperter tror at vi kan de nærmeste årene få samme kalde opplevelse om solen ikke får mer aktivitet. 

Med alle disse påvirkninger så er kloden lunefull. Klimaet er ved å endre seg og hvor det blir varmere, men med El Nino, jetstrømmen, solen som påvirker, blir det spennende å se hva vi går til med tanke på vinteren som kommer. Blir det like lite snø her i Trøndelagen eller vil El Nino sette opp en kald vest og nord-vestlig luftstrøm som serverer oss masse snø?

Jeg kommer til å følge med på hva jetstrømmen gjør for den betyr mye mer enn det mange tror når det kommer til været. For det er jetstrømmen som styrer lavtrykk og høytrykk.

Hvordan tror du høsten og vinteren kommer til å bli? Hva håper du på?

 lCAkgYIwlpQ

#elnino #værogvind #været #værspåmann #jetstrøm #jetstream #badweather #weather #weatherforcast #winter #summer #vinter #sommer #høst #autumn #tropicalstorms #tropiskestormer #gamer #pcgamer #lovegaming #

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Vil værfenomenet El Nino gi oss mer snø?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top