Ballen som passer perfekt til utendørs badminton!

 

Badminton er tro det eller ei en av de største aktivitetene i verden om man tar med alle de som spiller i hagen. Selv startet jeg med badminton i hagen om sommeren. Sammen med mine søsken eller venner ble det slått en god del badminton. Sågar konkurranser kjørte vi og hvor vi merket opp en badmintonbane på lekeplassen på Rishaugen på Snåsa. Snakk om gode minner. Det var en ting vi måtte passe på og det var vinden. Bare det minste vindpustet sørget for at badmintonballen dro en helt annen retning enn det jeg ønsket. Badminton passer best å spille inne, men om man ikke har muligheten så får man ta til takke med det naturen har å tilby av muligheter for denne populære sporten.

 

 

Badminton er en idrett som passer alle uansett alder. Det er en idrett som skaper mye glede, utfordring, men også litt frustrasjon. Er det en idrett som trener deg som spiller på mange områder så er det badminton. For etter en skikkelig økt og du ikke er vant til det, så kjenner du muskler som du ikke trodde hadde. Badminton trener koordinasjonen godt spesielt med tanke på at man holder en racket som igjen skal treffe en ball og hvor ballen skal gå dit du ønsker. Visste du at badminton er den raskeste racketidretten i verden hvor ballen kan nå opp i fart på godt over 300 km/t.

 

 

Å spille badminton ute er til tider en stor utfordring også spesielt når det blåser. Vinden blir et stort irritasjonsmoment. Det trengs ikke å være all verdens av vind før ballen flakser i alle retninger helt uten kontroll. I noen år har det internasjonale badmintonforbundet (BWF) i samarbeid med deres globale utviklingspartner HSBC utviklet et nytt utendørsspill som har fått navnet AirBadminton. Bakgrunnen for dette prosjektet var å utvikle en utendørs ball med bedre holdbarhet, stabilitet og vindmotstand. Denne ballen er med andre spesiallagd for å kunne spilles ute. Den takler vind mye bedre enn andre badmintonballer og passer godt til proffer som til amatører som gjerne vil slå litt enkel badminton. Navnet på ballen er bare å merke seg først som sist, AirShuttle. 

 

 

Grunnleggerne av det danske selskapet airshuttle.one har vært med i utviklingen av den nye ballen. Mer enn 50 prototyper har blitt testet med forskjellig vekt, materialer osv, før den endelige ballen ble godkjent i januar 2020. Ballen produseres på en fabrikk som er godkjent av BWF. I motsetning til SpeedBadminton kan man bruke en helt vanlig badmintonracket for å spille AirBadminton. Her anbefales det å bruke en racket som er litt mykere strenget ettersom det er noe høyere vekt og den harde plastkorken på AirShuttle kan føre til at strengene ryker på en hardt strenget racket. Strenging fra 17,5 til 20 lbs (8 – 9 kg) anbefales da og gjerne også en litt tykkere streng (f.eks BG-65). 

 

 

Selv synes jeg dette er helt fantastisk og hvor man nå lettere kan spille badminton ute uten at vinden ødelegger like mye som med en helt vanlig ball. Her på Orkanger er det nesten alltid en liten vindtrekk så det er sjelden det går an å spille badminton ute. Nå gleder jeg meg stort til å teste ut AirShuttle. Håper inderlig at denne ballen kommer til å gi enda mer glede med badminton for både meg, min familie og venner nå som det blir varmere i været. 

 

 

Mine gode venner i Wingborg Sport er nå stolte over å kunne annonsere at dem er offisiell partner og distributør av airshuttle.one i Norge. Produktet er allerede lagt opp for salg på deres hjemmeside. I disse tider hvor all badmintonaktivitet i hall er kansellert, så passer det godt med at denne ballen nå lanseres. Da vil man kunne få slått seg løs med badminton og det ute. Gleder meg sykt mye jeg. 

 

 

MITT MOTTO ER: BADMINTON FOR ALLE <3

 

Spiller du badminton ute om sommeren? Synes du at denne ballen ser genial ut? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top