Ble intervjuet av NRK for Spill er sunt!

 

I disse Koronatider har det vært få muligheter til å dra land og strand i rundt for å holde foredraget Spill er sunt. Selvsagt skjønner jeg det hvor jeg selv er måteholden med å reise på altfor mye. Er det noe jeg har så er det respekt for Covid-19. Har stor tro på at det ikke blir noe bedring før tidligst senhøsten i år. I verste fall må vi vente helt til neste år før ting er mer normalisert. Uansett, så blir jeg kontaktet av foreldre, medier med mer når det kommer til foredraget mitt som jeg har holdt i over ti år nå hvor målgruppen er foreldre, helsevesen, elever og så videre. 

 

Mandag 26. april gikk en reportasje hvor jeg var blitt intervjuet av Tuva Jorfald i det populære programmet Ekko på NRK P2. Der snakket jeg om Spill er sunt. Spesielt i disse Koronatider hvor vi skal være minst mulig sosiale, har dette ført til mye mer skjermtid blant befolkningen. Denne økte skjermtiden har ført til at flere bruker mye mer tid på gaming enn før Koronapandemien. Selv synes jeg det er greit spesielt med at vi ikke får være så sosiale. Med gaming i dag er vi heldigvis sosiale hvor vi gjennom chatteprogrammer som blant annet Discord kan snakke med hverandre. 

 

Den digitale infrastrukturen har blitt en god del annerledes etter Koronapandemiens inntog. Mange har jobbet på hjemmekontor, skoler har kjørt digital undervisning via blant annet Teams. Dette har medført til at foreldre på en måte har godtatt at sine unge håpefulle bruker mer tid fremfor sine skjermer med gaming. Nettopp dette var også hovedtemaet i innslaget med Spill er sunt på Ekko. 

 

I slutten av intervjuet mitt ringte telefonen noe du kan høre med at det plutselig dukker opp diverse skogslyder. Snakk om bli satt ut. Ikke nok med at det ringte en gang, men to ganger. En tredje gang ble det også, men dette kom ikke med på intervjuet. 

 

Uansett, her finner du intervjuet og kan selv høre hva jeg snakket om. Intervjuet starter når det gjenstår 12Spill er sunt hvor det faktisk har blitt mye sunnere enn før hvor spill har blitt mye mer lærerike enn tidligere. Da var spillene mer basert på at de skulle underholde. Nå har læring blitt enda mer tatt med noe som for meg betyr mye. Da er det også mye mer muligheter for at spillene kan brukes blant annet i skolesammenheng. 

 

Har skjermtiden din økt etter Koronapandemiens inntog? Bruker du mer tid på gaming enn du gjorde før Covid-19 fant veien hit til Norge? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top