Bli god i badminton – leksjon #1 – God serv!

 

Er det noe jeg kunne ha blitt mye bedre i så er det å serve. Spesielt når jeg spiller dobbel. Da er serven min ikke helt på topp og det blir en del server som enten blir smashmat for motstanderen eller så går den rett ut. Her har jeg sykt mye å trene på og en serv betyr utrolig mye for kampen. For en god serv betyr at du fra første sekund er i powerposisjon. Motstanderen må som oftest hente seg litt inn etter en god serv og når han må det så åpner det seg også for at du kan få powerplay. Er det noe badminton handler om så er det nettopp å komme i powerplay slik at motstanderen til slutt spilles helt ut og poenget kan sankes inn.

 

Derfor er en god serv noe av det viktigste i en kamp. I videoen under får vi lært i teorien hvordan en god serv skal praktiseres. Lav og kort er cluet. Hold racketen i rett vinkel og slå høna slik at den så vidt sneier nettet og havner i rett rute. Det gjør at motstanderen må ned for å få servert serven tilbake noe som kan gjøre at han/hun må slå tilbake høyt og da vil sjansen for en smash så absolutt være til stede. For i badminton handler det alltid om å være på hugget og hele tiden være i førersetet, for et slapt tilbakeslag så er det motstanderen som kan føre og til slutt avgjøre poenget. Derfor er serven noe av det viktigste i en badmintonkamp og definitivt verdt å øve på. 

 

 

Akkurat dette er noe jeg selv har innsett og er altfor dårlig til å serve. Her har jeg noe å trene på og vet ikke hvor mange ganger jeg har sett videoen under, men det er mange. Det er ikke bare videoen jeg skal studere grundig, men det blir øving når det bærer avgårde på trening. Da skal se serves noen høner for å si det mildt og det skal terpes skikkelig på serven. Jeg er en som spiller mest dobbel og i denne grenen betyr serven sykt mye. Derfor må jeg øve…øve…øve…og…øve…

 

Badminton er en utmerket idrett for alle aldre og det krever i grunnen lite å være med. Faktisk kan en si at badminton er en av de idrettgrenene som koster minst å være med og hvor det er opp til deg hvor mye penger du vil bruke på racket og annet badmintonutstyr. I tillegg er badminton en allsidig idrett og hvor du trener så si alle muskler i kroppen. Selv om du tror badminton er som å stå i bakhagen å slå, så er det faktisk god trening. En må bevege seg for å få ballen tilbake til den du spiller med. Badminton gir deg også god koordinasjonstrening og som jeg alltid har sagt, badminton er som å spille sjakk, det gjelder å tenke flere trekk i forveien. Den som til slutt klarer å holde kaldt i en ballveksling vinner. Alle kan spille badminton nesten uansett alder og om du begynner å bli godt opp i årene så er badminton en fin måte å holde både kroppen og hodet i form. 

 

 

Bor du her på Orkanger og omegn, så anbefaler jeg deg å melde deg inn hos Orkanger Badmintonklubb. Bor du der det er en badmintonklubb i nærheten av deg? Meld deg på da vel og du vil garantert finne ut at du får god trening med badminton og sist men ikke minst, det er sosialt for i badmintonmiljøet er vi en sammenspleiset gjeng som også har det moro mens vi slår så hønefjærene fyker til alle kanter. 

 

Mer info om badminton finner du på facebooksiden til Norges Badminton Forbund.

 

Spiller du badminton? Hva liker du best med badminton og er det noe du synes du bør ha trent mer på?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top