Omtale: Gears Tactics – Et godt turn by turn strategispill!

 

Gears of War har vært et av de store varemerkene til Microsoft. Det aller første spillet dukket allerede opp i november 2006 og ble fort en stor hit på Xbox. Selv om jeg ikke helt fant sansen for Gears of War på den tiden så fulgte jeg nøye med. Mange av mine venner var helt frelst på spillet og brukte time etter time på spillet. Det var et ankepunkt for en gammel PCgamer som meg og det var i grunnen kontrollen. For meg er det å spille med en gamepad som å få en hest til å klatre i stige. Altså, helt pokkers umulig. Derfor fikk jeg aldri dreisen på Gears of War på konsoll.

 

 

Da spillet endelig dukket opp på PC fikk pipen en annen låt og undertegnede fikk for første gang prøvd seg med Gears of War. Selvsagt visste jeg hva jeg gikk til. I spillet gjelder det å komme seg fremover med taktiske steg. Inn i mellom leke litt Rambo, men først og fremst bare rykke taktisk frem steg for steg. Dette er vel det som i grunnen kjennetegner Gears of War og hvor man hele tiden må bruke hindringene til sin egen fordel.

 

 

Nå har Gears of War gått inn i en litt annerledes drakt enn det vi er vant med. Halo gjorde det samme med Halo Wars som ble forvandlet til Real Time Strategy-spill (RTS). Dette ble også en suksessoppskrift for Microsoft og da var det kanskje ikke å vente noe annet enn at de ville forvandle deres ikonspillserie Gears of War. Så her er altså Gears Tactics. Som du sikkert da tenker ut i fra tittelen på spillet så handler det her om taktikk. Det stemmer helt på en prikk. Her gjelder det på langt nær å løpe frem som selveste Rambo ville ha gjort det, men å tre frem taktisk steg for steg.

 

 

Blir jo litt som i de originale spillene hvor du også må være taktisk for å vinne frem i terrenget. Gears Tactics introduserer deg for en verden vi kjenner fra de andre Gears of War-spillene, men når du først kommer inn i spillet oppdager du at tredjepersonslooken er byttet ut med en look fra oven…eller rettere sagt fra fugleperspektiv. For meg funker dette helt perfekt og tenker tilbake litt på spill som Company of Heroes som bygger litt på samme prinsipp. Selv om Company of Heroes og Gears Tactics er to forskjellige spill så er det på en måte litt like også med deres “Turn by Turn”. Forskjellen er at Andre Verdens Krig er byttet ut med moderne krigføring mot locusts. 

 

 

Utvikleren Splash Damage har virkelig fått fritt spillerom…bokstavelig talt. Mange tenker nok at et slikt spill i lengden kanskje vil bli litt for ensformig, men det kan jeg skriver under på at det ikke er. Snakk om stor variasjon og ufattelig mange valgmuligheter. Her har utvikleren virkelig tatt steget ute i det fri og lagd et spill som oser av kvalitet. Skal innrømme at jeg var litt skeptisk til spillet spesielt med tanke på at det ikke er enkelt å lage et godt variert spill i denne litt snevre sjangeren. Alt handler om å ta de riktige valgene. Alt handler om å overleve med de beste krigerne som igjen får de beste våpnene å leke med. 

 

 

Turn by Turn funker så til de grader i dette spillet hvor du som spiller har en runde med forflytting og hvor AI-en har sin. Så gjelder mens man er i bevegelse å velge de rette taktiske våpnene som igjen tar ut hordene med locusts som dukker opp på veien. Redd verden og kjemp som en mann. Det er mottoet som frembringes til overmål i Gears Tactics. I spillet kan du også være feig, det vil si du trenger ikke å løfte en finger før du ser hva fienden foretar seg. Få et overblikk over situasjonen og deretter velg mellom uendelige kombinasjoner av våpen og egenskaper. Alt er helt opp til deg. Uten å røpe så altfor mye om spillet så gjelder det å tenke smart rett og slett. 

 

 

Grafikken i spillet er god med detaljerte brett. Gode animasjoner og filmsekvenser binder spillet godt sammen som igjen sørger for at du sitter spikret til skjermen. Omgivelsene er varierte noe som igjen sørger for at spillet aldri bli kjedelig grafisk. Lyden er vel kanskje spillets svakeste side. Her blir det litt for monotont. Ikke alt for store variasjonen her og inn i mellom er det så vidt jeg hører det som skjer i spillet. Stemmeskuespillet funker dog da og gjør at det veier litt opp for helhetsinntrykket av den generelle lyden.  

 

 

Spillbarheten er også upåklagelig god. Alt skjer med mus og tastatur…akkurat slik jeg ønsker. Det er her jeg har mest styring og slipper å føle meg som en hest i stige. Selv om Splash Damage har gitt oss utrolig mange valgmuligheter er dette så godt sammensatt at man aldri roter seg bort i valgene. Alt er enkelt og spillet har et godt brukergrensesnitt. Holdbarheten er også i en klasse for seg selv. For meg så mange valgmuligheter finnes det ikke en direkte fasit på hvordan du kan vinne over fienden. Her er det bare å ta og føle på situasjonen for så å velge det du føler er rett. Mange spennende oppdrag venter deg og hvor du hele tiden blir spikret til veggen med å velge rett. 

 

 

Alt i alt er jeg godt imponert over hvordan spillet klarer å fange meg og min interesse. Splash Damage har fått til et spill som virkelig oser av kvalitet. De har fått lov til å leke seg og tenke fritt slik at spillet fremstår som en flott kopi av de originale spillene bortsett fra sjangerbyttet. Turn by turn fungerer supert i Gears Tactics og med tonnevis av valgmuligheter så er jeg i alle fall i syvende himmel. En “krig” blir aldri helt lik noe jeg liker svært godt. Kun en ting som kunne ha vært bedre, nemlig lyden som til tider er litt svak synes jeg. Utenom dette så har spillet en god historie, bra spillbarhet og et hav av valgmuligheter. Er du på utkikk etter et litt mer strategisk uttrykk i Gears of War-verdenen, så anbefaler jeg dette. Bra jobba Spalsh Damage!

 

 

*Spillet ble spilt på PC*

 

Er du fan av Gears of War-spillene? Synes du dette ser spennende ut?

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top