PRODUKTOMTALE: Creative SXFI Gamer – headset som kicker!

 

Er det noe gjengen hos Creative er gode på så er det lyd. Helt siden selskapet ble grunnlagt i 1981 har de vært enestående når det kommer til å servere lydprodukter. I dag er selskapet et av de største i sitt slag i verden hvor de opp igjennom årene utviklet lydkort, headset, MP3-spillere av forskjellig slag pluss annet snacks for oss gamere. Jeg har i mange, mange år nå fulgt med på denne leverandøren. Det har blitt en del produkter fra denne store produsenten som flere ganger har hevet mine spillopplevelser til nye høyder.

 

Den siste tiden har jeg fått gleden av å se litt nærmere på et nytt gamingheadset som har fått navnet SXFI Gamer. Nå er det lett å tro at alle headset stort sett er like, men det kan jeg med hånden på hjertet si at de ikke er. I min “levetid” som gamer vet jeg ikke hvor mange headset jeg har hatt og brukt. Det er mange, veldig mange. Derfor vet jeg også at ingen headset er like, what so ever…

 

 

Det første som møter meg når jeg åpner esken til SXFI Gamer fra Creative er et robust headset som faktisk veier litt. Da tror du vel sikkert at dette er en negativ ting, for et headset skal jo ikke veie noe spesielt om man blir sittende timevis og spille spill. For dette tilfelle er det en fordel. Tro meg. Mine gamingseanser kan variere fra en liten halvtime til flere timer i strekk litt ettersom hva som er på planen. For meg betyr da at et headset MÅ være behagelig å bruke selv etter mange timers bruk. Her har jeg til tider opplevd litt av hvert. Noen headset har en tendens til  å føles tyngende på hodet. Noen headset får en til å bli klam i og rundt ørene. Noen headset presser på ørene, mens noen headset ikke har helt passformen med seg. Alt dette kan igjen føre til at man slettes ikke bruker headsetet like mye som en kanskje burde etter å ha brukt opp sine dyrebare lommepenger på et nytt headset.

 

 

Creative har som du vet mange års erfaring på headset og vet hvor kresne vi gamere kan være når det kommer til behageligheten. Med det i tankene er designet på SXFI Gamer akkurat slik jeg kunne forvente. Selv om headsetet er forholdsvis tungt i forhold til andre lignende headset så ligger dette i øreklokkene. Her sitter det kvalitet fra innerste del til det ytterste. Bøylen som holder øreklokkene på plass har fått et skumgummidel på undersiden slik at den ligger behagelig på hodet. Selvsagt er bøylen tilpasningsdyktig slik at headsetet passer de med større hode enn meg. På øreklokkene sitter et skum med skinnlignende stoff. Dette skummet former seg etter området rundt ørene perfekt som igjen sørger for en fin passform. På utsiden av øreklokkene har Creative sitter LEdlys på innsiden som gir deg muligheten til å velge mellom 16.8 millioner farger. Her er det du som bestemmer hvilken farge som skal brukes. På venstre øreklokke finner du resten av magien som sørger for at SXFI er i toppskjiktet av hva man kan forvente seg av et headset. Her finner for det første en inngang til jackplug for tilkobling av f.eks. mobiltelefon. Ved at du laster ned SXFI-appen har du uante muligheter selv her og kan få en helt vidunderlig lydopplevelse. Videre finner du en muteknapp for mikrofonen, et hjul for volumjustering og til sist kronen på verket, en knapp for SXFI-teknologien som virkelig gir deg fordelen på slagmarken. Lydbildet kommer jeg tilbake til litt senere i denne omtalen.

 

 

På venstre øreklokken kan du også sette inn den übersensitive mikrofonen. Aldri før har jeg opplevd en mikrofon som klarer å fjerne så mye støy. Her har Creative virkelig lagt sin sjel i produktet. Selv om barna i nærheten virkelig herjer, flirer eller roper så hører personen(e) meg svært godt de jeg snakker med via mikrofonen. Makan til fett opplegg skal man lete lenge etter. Denne teknologien som Creative her bruker tenker jeg flere av de andre headsetprodusenter er misunnelige på. Det går ikke an noe annet. Rett og slett fantastisk. Selv om jeg befinner meg på et kjøpesenter hvor lydnivået kan være svært høgt så høres jeg “loud and clear” for de jeg snakker med. Designet på selve mic’en er også stilig. Plug and play og du har et godt våpen med mic’en. Med i esken finner man også en overgang til USB-C og dette er det første headsetet jeg har hatt med denne tilkoblingen. Kun en ting som jeg nå er litt lei meg for, men som for sikkert mange er et luksusproblem. Jeg har kun en utgang for USB-C. Med tre SSD-er som også fungerer best med denne tilkoblingen så må jeg drive å svappe ut og inn headset med SSD-er. Luksusproblem sa du?

 

 

Så var det lyden for SXFI. Aldri før har jeg hatt et gamingheadset med så krystallklar lyd som det jeg opplever med SXFI Gamer fra Creative. Aldri før har jeg opplevd en lyd som er så godt sammensatt i forhold til det jeg spiller på PCen, Xbox One, Nintendo Switch eller mobilen. Her må jeg si at Creative virkelig har overgått seg selv. Aldri før har jeg hatt så mye ståpels bare det å høre etter unike lyder, unike lydsammensetninger i spill, film og musikk. Aldri før har jeg med et gamingheadset fått en slik lydopplevelse som jeg har gjort med SXFI Gamer fra Creative. Med det store antall headset jeg har fått prøvd ut så sier det litt. Lydteknologien til Creative er overlegen her og om jeg også sier at jeg har lydkortet AE-5 Plus fra nettopp samme produsent så kan jeg ikke komme nærmere himmelen som det jeg gjør nå. Det er så innmari rått og hele lydsystemet på PCen er så godt sammensatt nå at det ikke finnes ord. Selvsagt, om du ikke har et AE-5 Plus lydkort kommer du garantert til å oppleve den heftige, krystallklare lyden du kan drømme om. Hør fienden krystallklart hele veien i rundt deg, høre lydeffekter som nærmest slår pusten ut av deg og få med deg alt som skjer i omgivelsene. Er det skumle monstre som prøver å snike seg innpå deg eller et kampfly med massivt våpenarsenal rettet mot deg, så hører du deg som skjer. Snakk om stor fordel på slagmarken spesielt om du spiller noen av Call of Duty-spillene, Battlefield-serien, Fortnite, Apex, CSGO eller hva det måtte være av spill.

 

 

Se film og lev deg inn som om du befinner deg i filmen, hør alle de fantastiske låtene som om du er på konsert. Jeg er helt oppslukt i hvordan Creative fanger meg med deres lydbilde. Headsetet kommer til å følge meg i alle sammenhenger om jeg skal spille noen heftige slag på PC eller konsoll, høre musikk eller se film mens jeg er på farten. Her får jeg i pose og sekk hvor lyden er så krystallklart det nærmest ikke er mulig å tenke seg. Du kan selv bestemme om du vil høre i stereo, 5.1 eller 7.1. Alt er opp til deg. Du bestemmer. Dette valget har jeg heller aldri opplevd så grundig godt i noen av de headset jeg har prøvd ut tidligere. Det å kunne bestemme hvordan lyden skal presenteres for deg om du spiller, ser film eller hører musikk gjør det hele enda mer pro. 

 

Det er ikke annet enn å skryte av SFXI Gamer fra Creative. Magisk lyd som jeg hittil ikke har opplevd i et gamingheadset tidligere. Etter å ha sjekket prisen på headsetet så skjønner jeg hvorfor. Det koster å være kar, men så får en også et meget godt produkt som oser av kvalitet, krystallklar og ren lyd. Med de rette innstillingene med SXFI så føles det ut som om jeg har artistene rett ved siden av meg. Selvsagt har jeg også en stor fordel med lydkortet AE-5 Plus fra Creative som virkelig jobber som en drøm sammen. Helheten blir rett og slett fantastisk. Mic’en er noe av det mest sensitive jeg har opplevd i tillegg til at den holder all støy borte fra “sendingen” min. Alt dette gjør at jeg er i syvende himmel med et produkt jeg hittil ikke har opplevd maken til. Lydkvaliteten er fantastisk, det er behagelig å ha på selv i mange timer i strekk. Om du har i overkant av 2000,- å bruke på deg selv i for eksempel julegave så kjøp deg SXFI Gamer fra Creative. Det vil du ikke angre et sekund på. Fantastisk og unik opplevelse i alle sammenhenger.

  

Vil du vite mer om headsetet så gå inn på Creative sin nettside.

 

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top