Selv meteorologene sliter litt…

 

Nå er året snart omme. Får et år! Kan med hånden på hjertet si at væråret 2020 har vært totalt unormalt i forhold til hva jeg har opplevd frem til i dag. At noe skjer med været er det ingen tvil om. Året generelt sett har vært av det mildeste slaget med unormalt høye temperaturer vintersesongen 2019/2020. Våren var heller ikke som den burde være med snø til langt ute i mai. Mange var redd for om de måtte gå i boblejakker på selveste 17. mai, men heldigvis slo ikke dette helt til. Sommeren i år kom i juni med høye temperaturer stort sett gjennom hele denne måneden. Så kom den store feriemåneden og den ble alt annet enn god og varm. En del regn og pålandsvind regjerte juli. August var ikke ille med forholdsvis tørt og fint vær. Det samme september men da litt mer fuktig værtype. Det samme oktober og november. For her i Orkanger og omegn har det vært svært lite snø enn det normale denne høsten og starten på vinteren. Selv i høyden er det lite snø.

 

Nå har vi kommet oss til 18. desember. Ikke mange dagene til julen ringes inn. Den siste piffen av julestemning er liksom ikke der. Er det mangel på snø som sørger for den biten mon tro? Uansett, med julemusikk, rydding, vasking, baking og det som hører til i førjulstia er der, men ikke julestemningen. Jul uten snø er ikke det som vi forbinder med jul. Stort sett har hele desember vært snøløst for de fleste av oss (her i Orkanger og omegn). Jeg gikk tidlig ut med å si at det var 50/50 % sjanse for snø på julaften for oss her i Orkanger og omegn. Fortsetter det slik, blir det mer og mer sjelden for at det er snø på julaften.

 

 

Som dere også sikkert skjønner er jeg opptatt av hva våre flinke værmeldere kommer med av værutsikter. I den siste tiden har det slått meg at selv de har slitt med å melde riktig vær, spesielt vær for flere dager i slengen. Langtidsvarslene for meteorologene har spriket til gangs i perioder. Kun dagens og morgendagens vær har de truffet sånn noenlunde med. Er det noe de har bommet på så er det spesielt temperaturene. For oss på Orkanger har det liksom ikke stemt det som har blitt meldt i forhold til hva vi har fått. Det er vanskelig å melde lokalt vær i perioder. På en måte har været vært stabilt, men likevel ikke stabilt. Temperaturene har gått opp og ned som en jojo. En blir ikke helt klok her og selv jeg sliter med å holde tritt med det været serverer oss. Jeg spådde også tidlig at vi ville oppleve mer regn som fryser på bakken enn det vi normalt bruker å få. Dette har slått til og hittil har jeg merket meg at dette har skjedd en rekke ganger…dessverre. 

 

I min siste spådom håpet jeg inderlig på at vi kunne få et lite hvitt lag med snø mot jul, men foreløpig har ikke dette skjedd. Nå krysser mange fingrene for at vi vil få snø de siste dager før jul. Slik det ser ut nå så blir det med et nødskrik. En så mild desember har jeg til dags dato ikke opplevd før. Normalt bruker vi å ha en periode fra midten av november og til julen ringes inn med kulde. Temperaturer ned mot 15 minus er mer mot normalen enn det unormale, men i år…nei. Kaldt har det altså ikke vært i det hele tatt på en slik måte som er normalt for årstiden. Etter å ha sett litt på hvordan slutten av desember og januar har vært opp igjennom årene så spriker mine statistikker en del, spesielt etter 2010 og frem til i dag. Enten er det mildt med regn og dritt i romjulen eller så er det snø og snømåking som regjerer med mildt vær rundt nyttår.

 

 

Den foreløpige tendensen så ser det ut til at det blir kjøligere vær tiden fremover hvor jetstrømmen som skiller mellom kald luft fra nord og mild luft fra sør beveger seg sør for oss og Norge. Dette medfører til at vi får litt kjøligere vær. Det vil si, at sjansene for blant annet snø i romjulen er større enn vi hittil har hatt i vinter. Vi kan også få såpass kaldt at temperaturen kryper under minus ti grader noe som hittil har vært fraværende. At det blir julestemning i romjulen er altså mulig, men selvsagt hadde det vært fint med snø på selveste julaften. Kanskje, men det kommer litt an på om temperaturen holder seg fra rundt null og under. 

 

Januar ser også til å inneholde mye variert vær. Det vil si forholdvis mild. Mine statistikker sier også at januar kan være varierende og mild. Kun slutten av januar kan være kald samt også februar. Det sier statistikken min. Om dette skjer i år med unormalt vær så er jeg søren meg usikker på. Værmessig har jeg opplevd stor variasjon enn det som normalt bruker å være. Unormalt vær til gangs. Derfor blir det også litt vanskelig å kunne spå været på bakgrunn av mine statistikker. Å spå flere måneder frem i tid er skummelt med andre ord og nærmest et skudd i mørket. 

 

 

Om vi får snø i julen er altså tilstede. Det blir ikke de helt store mengdene, men litt vil det blir for de fleste trøndere. Sprengkulde blir det ikke, men litt kaldere enn det vi er vant med hittil i vinter. Så får jeg fortsette å føre statistikker for været slik jeg har gjort stort sett siden 1987. Spennende er det og er spent på hvordan vinteren 2020/2021 blir. 

 

Håper du på hvit jul eller er det ett fett for hvordan julen blir værmessig?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top