Produktomtale: Mad Catz F.R.E.Q. 4 – God lyd for pengene!

Reklame | Mad Catz

 

Det er en takknemlig jobb å teste ut nye headset for en gamer som meg. Har ikke telling på hvor mange headset jeg har tatt under lupen siden min spede begynnelse i 2001. Mange har det blitt hvor jeg noen ganger virkelig har fått slått pusten ut av meg av ren beundring over headsetet. Noen ganger har jeg ikke blitt overbevist. Derfor er det alltid spennende når nye headset havner på mine ører.

 

Et gamingmerke som jeg har fulgt i mange år er Mad Catz. Dessverre ble det bort en stund, men er nå tilbake med storm. Spesielt etter å ha fått gransket deres nye gamingmus, B.A.T. 6 som jeg ga et terningkast 5. Rett og slett en knakende god gamingmus som jeg anbefaler på det sterkeste. Med det i mente visste jeg at Mad Catz ikke har mistet magien fra de tidligere produkter de har servert oss gamere opp igjennom årene.

 

 

Nå har jeg altså fått anledning til å se nærmere på et nytt gamingheadset. Dette headsetet har fått navnet F.R.E.Q. 4 og smelter seg rett inn i mitt gaminghjerte. For å komme frem til dette så må jeg vel begrunne hvorfor det smelter inn i gaminghjertet mitt. F.R.E.Q. 4 ser i grunnen lik de mange andre gamingheadsetene. Her skal det godt gjøres å finne opp kruttet på nytt igjen. Da skal det markante forandringer til. Nettopp dette har heller ikke Mad Catz med sin gjenkomst klart. Her får vi et gamingheadset som en i grunnen kan forvente.

 

F.R.E.Q. 4 har 50mm Neodymium Drivere som sørger for god passform for ørene. Øreklokkene er omkranset med skumgummi som former seg etter ørene og hindrer annen støy å trenge igjennom mens du er midt i en brennhet kamp på slagmarken. Utenpå øreklokkene finner du logoen til Mad Catz pluss stilig mønster som skifter farge. Headsetet har “to” bøyler. Det vil si en støttebøyle på undersiden samt hovedbøylen. Dette sørger for at F.R.E.Q. sitter som støpt på hodet. Når man sitter time etter time og spillet så er det viktig at headsetet “ikke” føles at du har det på. Her finnes det headset som virkelig får hodet til å føles tungt ut etter en stund gaming eller at du blir så klam rundt ørene at det blir ekkelt å ha på. Noen headset har også en tendens til å presse på ørene. Dette er også veldig ubehagelig spesielt om man sitter på timesvis og spiller. Headsetet fra Mad Catz klarer seg rimelig greit, men må nok dessverre si at etter fire, fem timer gaming så føles headsetet. Kan tenkes at hovedbøylen kanskje er litt vel stram. Kanskje kunne man hatt en form for justering på bøylen her for å lette bitte litt på trykket på hodet.

 

 

Gamingheadsetet fra Mad Catz kobles til med USB. Det vil si du her vil få litt færre bruksmuligheter om det f.eks. hadde minijack tilkobling. Da kunne man f.eks. ha koblet til mobiltelefoner, nettbrett m.m. På ledningen sitter en kontroller. Her kan du med knapper stille volum, sette på 7.1 surround lyd pluss mute mikrofonen. Her savnet jeg et aldri så lite lys som viser om du har på 7.1 surround lyd. Heldigvis er det lys på muteknappen for mikrofonen. Er det jeg som begynner å bli litt kresen eller er dette noe du også ville hatt med?

 

En annen ting som er meget viktig med et godt gamingheadset er selvsagt lyden. Her skal et gamingheadset briljere spesielt om man skal kunne høre godt det som skjer i rundt seg. Om man spiller strategiske spill, rollespill, eventyrspill, sportsspill, racingspill eller skytespill. I alle disse sjangere må lyden sitte. Uten det vil man ikke kunne ha den kontrollen man ønsker. For meg er det design og lyd som i grunnen betyr mest. Heldigvis klarer Mad Catz med deres F.R.E.Q. 4 seg godt spesielt om man sammenligner prisen som ligger på rundt 500,- Her får man utrolig mye lyd for pengene. Selv om Mad Catz fronter hedsetet med krystallklarlyd og bra bass, så er det vel på det første de klarer seg best. Det vil si, bassen er der, men ikke så dyp som man kunne ønske seg. Her er det kanskje min kresenhet som kommer inn. Elsker skikkelig dyp bass som får det til å dirre under f.eks. massive eksplosjoner. Da er det godt å ha en bass som hever spillopplevelsen. Ellers er lydbildet i gamingheadsetet bra og sørger for at du hører godt det som skjer i rundt deg. Om du setter på 7.1 surround egenskapen så får du ett enda bedre lydbilde spesielt i spill som krever at du hører omgivelsene godt. Til en prislapp på rundt 500,- kroner så får man sykt mye lyd for pengene og skal vel i grunnen kanskje ikke klage her.

 

 

Om du vil ha mer kontroll over headsetet kan du også laste ned softwaren. Den spesialdesignede programvaren lar deg konfigurere lydnivåer som mikrofonvolum, surroundlyd og samplingsfrekvens for lyd, samt programmere Chameleon RGB-belysning etter ditt eget ønske. 

 

Selv om F.R.E.Q. 4 er likt mange andre gamingheadset så har det sine gode sider som jeg selvsagt liker. Det vil si, jeg har hatt mang en god stund på slagmarken i spill som Call of Duty Black Ops: Cold War, Battlefield 1, Battlefield V, Necromunda Hired Gun og Sniper Ghost Warrior Contracts 2. I disse spillene er det særs viktig å høre på det som skjer i omgivelsene. Dette klarer F.R.E.Q. 4 å gjengi på en tilfredsstillende måte selv om bassen delvis uteblir etter min smak. Mad Catz er på rett vei og skal innrømme at de satser sprekt på å komme inn på markedet igjen etter å ha vært litt borte en stund. Derfor tar jeg selvsagt Mad Catz i mot med åpne armer. De beviser at de ikke har glemt gamle kunster noe som dette gamingheadsetet er bevis for. Lydbildet her er bra og hvor du får sykt mye for pengene. Passformen på headsetet kunne ha vært litt modifisert med en justerbar bøyle. Etter å ha spilt med F.R.E.Q. 4 over fem timer så føler du det på hodet og over ørene. En gamer kan fort sitte så mange timer å game om ikke mer. Derfor må et headset ha god passform, krystallklar lyd med dyp bass. Mad Catz klarer seg greit med dette headsetet, men har fortsatt litt å strekke seg etter her. Om man tar i betraktning prisen så får man dog veldig mye for pengene. Venter spent på mer fra Mad Catz nå. 

 

 

Om du vil vite mer om dette headsetet så få inn på denne nettsiden.

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top