Produktomtale: Mionix Nash-20 – Så enkelt, bra og billig!

 

I over 20 år har jeg hatt den glede å kunne teste ut gamingprodukter av forskjellig slag. Stadig vekk blir jeg overrasket over produkter som virkelig slår pusten ut av meg. Det har skjedd mye innenfor de 20 årene som har gått, men en ting er sikkert. Selskapene gjør hva de kan inn i mellom for å tenke utafor boksen. Det er ikke mye man kan gjøre utenom å forbedre teknologien i f.eks. gamingmuser, headset, tastatur m.m. Når det kommer til design så blir det fort vanskeligere. Her må virkelig selskapene konsentrere seg for å lage noe helt nytt. En sjelden gang skjer det og da blir det selvsagt hallelujastemning for mitt sitt vedkommende.

 

 

En produsent som jeg har fulgt med en god stund er Mionix. Dette svenske selskapet som nærmest lyn fra klar himmel lanserte det ene “billige”, men kvalitetsrike produktet etter det andre for noen år tilbake. Like fort og overraskende som det dukket opp, ble det plutselig borte og vi gamere hørte svært lite til merket. For et lite år siden begynte det å skje ting igjen og den svenske produsenten var på nytt klar med nye spennende gamingprodukter.

 

 

Tidligere har jeg fått muligheten til å teste ut en helt ny gamingmus fra Mionix, Castor. Etter en nøye test fant jeg fort ut at kvaliteten og brukerfunksjonaliteten er helt i ypperste klasse. Designmessig ikke så ulikt det vi har sett før, men etter min bruk så var Castor perfekt og fungerte godt. Nå er det et annet produkt jeg har sett nærmere på og det er gamingheadsetet Nash-20 fra Mionix. For noen år siden testet jeg også ut et headset fra denne svenske produsenten og var rimelig godt fornøyd. Så spenningen var stor om jeg nok en gang ville bli fornøyd.

 

 

Mionix Nash-20 ser designmessig ut som et hvilket som helst headset. Uten å ha noen unike detaljer så stiller Nash-20 seg inn i båsen til mange, mange andre headsetmerker. Selv om jeg gransket designet svært nøye etter “unormaliteter” så fant jeg ikke noe som helst som skilte Mionix fra mange andre merker. Her har Mionix så definitivt ikke tenkt så mye utafor boksen. Kun logoen på headsetet som er annerledes enn andre merker. Selvsagt skal man ikke kimse over at designet kanskje ikke er gjort så mye med i forhold til konkurrentene. Et uttrykk som Rema 1000 har brukt mye i sin markedsføring er; “det enkle er ofte det beste”. Nettopp dette uttrykket passer meget godt som en beskrivelse på Mionix Nash-20. Enkelt og greit!

 

 

Bøylen og de 50mm klokkene sørger for at headsetet sitter som støpt på hodet. Bøylen støtter opp mens klokkene sørger for at det hele blir særs så behagelig å ha på. Klokkene er dekket med immitert skinn pluss at det er en skumgummi på innsiden av klokkene som former seg etter hodet. På headsetet finner du et lite hjul hvor du stiller lydvolum foruten dette så er det ingen andre knapper eller innstillinger på headsetet. Selv ikke på ledningen finner du noe og hvor du må ha tilgjengelig to uttak 3.5 jack. En for mikrofon og en for lyd.

 

Her er litt mer specs:
Full size swivel ear cups
Easy access volume control
Flip-up-to-mute microphone boom
Adjustable headband
50 mm neodymium DACT drivers
Braided cable with gold plated plugs
Impedance: 32Ω 15% at 20kHz Sound pressure level: 103 dB Resonance frequency: ≥ 100 Hz Input power: Nominal 40mW – Max 80mW THD: Less than 2% at 1Khz Less than 5% at 300kHz

 

 

Det er en ting som virkelig overrasket meg og det var lyden. Snakk om å bra lyd i forhold til hva man kunne forvente spesielt om man tenker på hvilken pris det er billigst for Mionix Nash-20. Headsetet koster like under 500,- tro det eller ei. Til den prisen har jeg ikke så altfor store forventninger til lydkvaliteten, men her fikk jeg meg en aldri så liten dask på nesen. Lyden er faktisk på lik høyde som et headset til under 1000-lappen. Dyp bass, bra mellomtone og sist men ikke minst, diskanten er godt balansert. Alt dette gjør at lydbildet blir relativt bra med tanke på hva du må betale for Mionix Nash-20. Battlefield V ble kjørt for å teste headsetet. Dette er et spill som krever en god del av headsetet. Spesielt med tanke på hvor viktig det er å kunne høre hva fienden gjør. I enspillerdelen er det en historie og i spillet snakker fienden en god del. Med å høre hvor stemmene kommer fra klarer jeg enkelt å navigere meg frem til hvor jeg må slå til for å ta knerten på fienden. Et annet spill hvor lyden spiller en meget viktig rolle og som jeg liker godt er Far Cry Primal. Et fantastisk spill som passer perfekt til å teste ut headset med. Her er det også meget, meget viktig å kunne høre hva som skjer i rundt seg. Om det er en sabeltiger som lusker rundt deg eller fiender som gjør alt for at du skal dø så er det viktig å høre hvor disse dukker opp fra. 

 

 

I både Battlefield V og Far Cry Primal så frembringer Mionix Nash-20 lyden godt. Har full kontroll ned til den minste lyden. Herlig rett og slett. Selvsagt må jeg teste ut headsetet med å høre musikk på Spotify, se diverse videoer samt selvsagt også snakke med programmene Skype og Discord. Også her fungerer headsetet perfekt og hvor mikrofonen er veldig sensitiv og fanger opp stemmen min godt i tillegg til at den hindrer annen støy for de jeg snakker med. 

 

 

Alt i alt er jeg godt fornøyd med gamingheadsetet Mionix Nash-20. Klokkeklar lydbilde, enkelt og funksjonelt  sørger for at dette er et godt kjøp. Når vi først er inne på kjøp. Med dette headsetet får du virkelig valuta for pengene. Om du er ute etter et nytt headset så for guds skyld vurder Mionix Nash-20. Jeg er nok en gang mektig imponert over hva svenske Mionix har klart å få til. De har kommet tilbake med storm og vil nok sørge for at flere enn bare meg nå finner ut at dette er et godt gamingmerke. Løp og kjøp folkens. Det anbefales! 

 

 

Ønsker du mer info om Mionix Nash-20 så gå inn på deres nettside

 

Hvilket gamingheadset bruker du? Hvor mye penger bruker du på gamingutstyr sånn ca. i året?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top