Til Karasjok med Spill er sunt!

*Foto: Jan Helmer Olsen*

Spill er sunt tar turen til Karasjok om ikke lenge. Det skal bli litt av en tur. Har aldri vært så langt nord før og gleder meg stort til det. Er spent på hvordan været blir. Spesielt i disse tider kan det være enten eller. Sol fra skyfri himmel eller kraftig vind og nedbør. Målet med turen er å holde et foredrag for lærere i den videregående skolen i Finnmark. Her er det et stort frafall av elever som gir seg på skolen eller som kommer trøtt på skolen etter en lang natts spilling.

 

Dette er selvsagt ikke et problem bare for Finnmark, men som også dessverre skjer litt overalt. I en bestemt alder er det vanskelig å motivere seg for skolen. Spesielt når vi i dag har så mange faktorer som får oss til å miste fokuset. Selv jeg har opplevd dette da jeg gikk på Grong Videregående skole for en god del år siden. Satt til morgenkvisten og spilte spill på min Amiga uten at min mor visste noe som helst. Dette skjedde natt etter natt over en periode noe som førte til at jeg ble sykt ukonsentrert på skolen. Lærte minimalt og fokuserte mest på å holde meg våken. Heldigvis kom jeg til fornuft og fant ut at jeg ikke kunne holde på slik, men når man sitter og spiller så er det så fristende å sitte litt til, så enda litt til. Plutselig er klokken halv fem om morgenen og det er tre timer til bussen går til skolen. Da sliter man.

 

I dag er det også en del ungdommer som vil bli rike på gaming. Spesielt etter at det i den siste tiden har vært fokus på nordmenn som er blitt millionærer i spill som Fortnite. I gaming i dag er det sykt mye penger i omløp. Sport og film har blitt forbigått. Det er mye mer penger i omløp når det kommer til gaming og som igjen gjør at mange unge gjerne vil ha en del av denne kaka.

 

Å slutte skolen for å game er noe stadig flere og flere gjør. Noen med støtte fra foreldre, mens andre gjør det til foreldrenes store fortvilelse. Det er ikke enkelt dette her. Spesielt når man også vet hvor mye penger som befinner seg i gaminguniverset. For unges del blir det da fort gjort å bli fristet til et liv i sus og dus med gaming i fokus. Tenk deg å bli rik på noe du virkelig elsker å gjøre. Det er drømmen til oss alle og da er det kanskje ikke rart at man blir fristet til å slutte skolen for å satse på gaming.

 

Selv om sjansen er der så er det viktig å påpeke at utdanning (om det ikke er i gaming sammenheng) er viktig. Å ta det store steget og slutte skolen for å bli god i gaming krever mye og noe jeg anbefaler alle som en å tenke meget grundig igjennom på. For det skal mye til før pengene strømmer inn. Da er det viktig av både skolen og foreldre å finne ut av dette før det er for sent hvor skolegangen går i vasken. Gjennom foredraget mitt med lærerne skal jeg formidle viktigheten av å kanskje kunne dra gaming inn som læring og legge opp til at undervisningen blir interessant. Her finnes mange muligheter. En mengde spill passer godt inn i skolen og som man kan bruke i mange forskjellige fag. Om man tar sånne skritt så tror jeg også at mange vil finne undervisningen mer interessant og kan fange opp de som kanskje vandrer feil vei i forhold til full stopp i utdanningen. 

 

Jeg gleder meg sykt til å dra fra Orkanger til Karasjok for å hjelpe lærerne og skolevesenet. Selv om det ikke finnes fasit til alt så finnes det løsninger som en kan prøve å oppnå sammen. Jeg er i alle fall klar og skal gjøre så godt jeg kan for å hjelpe alle parter. Så nå er det ikke så altfor mange dager igjen til det bærer nordover for Spill er sunt. Blir spennende det. 

 

Vet du om noen som heller skulker skolen for å spille spill eller som spiller spill til langt på morgenkvisten for så å være trett og hangle seg gjennom skoledagen?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top