Varmen kommer, men først må vi fryse litt til…

 

Nå er det kun to dager til vi heiser alle flagg rundt omkring Norges land og feirer nasjonaldagen vår. Selv om det er to dager til 17. mai så har det liksom ikke helt gått opp for meg det. Måneden er mai, men føles mer ut som mars og april. Lørdag 2. juni snur solen og hvor det blir mørkere og mørkere for hver dag som går. Da er det sommersolverv. Det vil si, det er snart kun en måned til det skjer. Igjen, det er nesten ikke til å tro. Føles fortsatt ut som det er vinter. Den siste uken har jeg skrapt is og kostet godt med snø av bilen. Vi kan trygt si at vi har hatt alle fire årstider de første ukene av mai.

 

Som mange av dere vet så har jeg ført værstatistikker siden 1987. Dessverre har jeg hatt tre, fire år med litt mindre innføringer av vær og vind, men har fulgt med på det som har skjedd med falkeblikk. Været er jo som alle vet veldig variabelt. Det kan skje store forandringer på kort tid, men stabilt vær forekommer også inn i mellom. Vinteren 2019/2020 har vært merkelig på alle måter. Lite snø, forholdsvis mildt her i selve Orkanger, men vi skal ikke så altfor langt unna og høyere opp før det er enorme snømengder. Mens det har regnet her, har det snødd bøttevis oppe i høyden. Nord-Norge, fjellet i Sør-Norge er det for tiden store snømengder noe ekspertene sier vil gi i verste fall stor flom.

 

 

Våren bruker normalt å by på noen skikkelig gode varme dager med temperaturer på rundt 20 grader og oppover. Det har faktisk ikke vært tilfelle i år her på Orkanger. Kan ikke huske at vi har hatt så få dager med varme på rundt 20 dager som i år. Vi skal i følge statistikker 65 år tilbake i tid før vi hadde tilsvarende vær. Det var litt forut min tid og som værinteressert. Uansett, tatt i betraktning til at vi nå har opplevd år med hetende varme i verdensmålestokk, så har vi her i Norge opplevd lite av denne varmen. Global oppvarming eller ei, været er altså veldig variabelt og en kan liksom ikke se for seg at den kommende sommeren vil bli den varmeste i manns minne. For to år siden hadde vi her i Orkanger en fin sommer med mange solrike og varme dager. Ifjor var vi tilbake til en mer normal sommer igjen. Sommeren varierer altså fra år til år, samme vinteren.

 

Med statistikken og værdataene mine klarer jeg til en viss grad å fange opp tendensene for været en liten stund fremover. Det vil si om jeg prøver meg på en spådom som innbefatter lengre enn ca. en måneds tid så sliter jeg en liten smule. Selvsagt kan jeg se litt på statistikkene når det kommer til hvordan sommeren, vinteren, høsten eller våren kan bli, men ikke hvordan f.eks. enkelte dager blir. Jeg kan også sågar gå tilbake til statistikkene for å se hvilke uker det f.eks. anbefales å arrangere aktiviteter utendørs. Da finner jeg en gjennomsnitt i forhold til nedbør eller ikke.

 

 

Når det kommer til våren 2020 så har jeg ikke så mye å ta utgangspunkt i når det kommer til statistikker. For aldri før har jeg opplevd en slik merkelig vår statistikkmessig, men jeg skal nå likevel prøve meg på en aldri så liten spådom for resten av mai og juni…

 

Resten av mai blir heldigvis mildere og vi vil nok generelt sett her til lands får en periode med gode temperaturer. Kun de helt lengst i nord vil fortsatt oppleve at sommeren utsettes litt. Her blir det kjølige pålandsvinder. Fra ca. Troms og sørover så vil vi få tidvis et lite snev av sommer, spesielt de som bor sørpå vil fort få temperaturer godt over 20. Vi i Midt-Norge må nøye oss med temperaturer rundt 20-tallet. Selv om det ikke blir tropevarme slik vi normalt bruker ha et snev av på våren så blir det godt. Spesielt etter noen meget kalde uker med regn, sludd og snø. Til tider har det ligget flere cm. med snø på bakken til alle døgnets tider. Alt har med intensiteten i snøbygene.

 

 

Årsaken til den kjølige perioden vi har vært midt oppe i, er isende kalde vinder fra Arktis. Dette fenomenet har vært veldig stabilt over en lengre periode og som har ført til at vi har hatt disse lave temperaturer den siste tiden. Heldigvis varer ikke slike fenomener evig. Det vil si at vi nå får mildere temperaturer tiden fremover. Det blir ikke tropevarmt, men en del varmere enn det vi har hatt hittil i mai. Med disse lave temperaturene vil en rekke kulderekorder i mai ryke. Det er ikke bare Koronatiden vi kommer til å huske med 2020, men den bitende kalde våren. I alle fall her i omegn av Orkanger.

 

De resterende dager i mai blir ikke så ille som det vi har hatt. Lange perioder med sol blir det, men også litt nedbør. Heldigvis ikke snø da. Takk og pris for det. Sjelden har jeg kostet så mye snø av bilen i mai som i år, sjelden har jeg skrapt så mye is av rutene på bilen som i år og sjelden har jeg gått så lite i t-skjorte eller hettegenser ute som i år. Våren hittil har vært totalt begredelig rett og slett.

 

 

Det er mange som lurer på hvordan sommeren blir. De ulike værekspertene sier at sommeren skal bli varmere enn normalt, men det har jeg liten tvil om. Mulig de på Sør- og Østlandet kommer til å få det varmt og tørt, mens vi i resten av landet får variert vær og temperaturer. Rettere sagt, jeg tror sommeren blir mer mot det normale for de fleste av oss. Vi kommer til å få en variert juni hvor de høyeste temperaturene uteblir. En god del pålandsvind vil sørge for temperaturer mellom 10-15 grader for det meste. Mellom 15-20 grader vil vi også få, men det blir dessverre ikke så ofte. Nedbør i form av regn og regnbyger blir det også, men ikke noe snø slik vi har opplevd i det siste.

 

Hvordan Juli blir er litt tidlig for meg å si noe om, men både juli og august vil nok det bli forholdsvis høye temperaturer og flere dager med mellom 20-30 grader. Bading blir det også gode muligheter for. Til og med de nordafor kommer til å få brukbart vær i år og til tider forholdsvis høye temperaturer, men det blir ikke før beste fall fra tidligst slutten av juni, begynnelsen av juli. Alt i alt vil ikke sommeren ikke bli ille, men ikke supersommer heller. Perioder vil det bli stabilt tørt vær, men inn i mellom vil det regne godt.

 

 

Om dette slår til blir spennende å se spesielt med tanke på at jeg ikke har noen statistikker fra hvordan vinteren og våren har vært. Uansett vær, vi må bare ta det som kommer. Det finnes ikke dårlig vær, men dårlige klær.

 

 

Hvordan har været hittil i vår der du bor? 

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top