Pek og klikk spillene er heldigvis ikke død!



Min
gode snille gjesteblogger Kjetil Hynne er tilbake og denne gangen med en ny anbefaling!

The Silent Age!

I nyere moderne tid har det blitt mindre av disse gode gamle pek og klikk spillene som Monkey Island, Space Quest, Larry også videre også videre. Jeg husker mang en gang jeg satt i timesvis bare for en liten oppgave, og måtte ta et par dager fri fra spillet, før jeg til slutt returnerte med en løsning jeg har klekket ut i mellomtiden. Men det ser heldigvis ut til at de er på vei tilbake. Og hvor passer det ikke bedre da, enn på smarttelefon eller nettbrett. Jeg fikk anledning til å få testet både episode 1 og episode 2 på min Sony Xperia Z3, og jeg må si at jeg er langt fra skuffet over hvor bra dette spillet er.

Historien i seg selv foregår i 1972, og vi følger en vaktmester for et større firma ved navn Joe. Vår kjære vaktmester snubler over en døende forsker som gir ham en tidsmaskin for å teleportere inn og tilbake fra framtiden for å forhindre at verden går under. Dette blir gjort i beste pek og klikk stil for å få løst ulike gåter som man havner opp i. For eksempel må du finne mat til en krokodille som står å sperrer veien for deg, eller du må finne penger til en bartender slik at du kan få ham opptatt nok til å stjele fra ham noe du trenger. Den morsomme variasjonen her ligger i bruken av tidsmaskinen, hvor du kan etter de første små gåtene kan bruke når du enn vil for å komme deg i nåtid eller i framtid i hvert enkelt rom du er i. Dette gjør at du får flere elementer/steder og forholde deg til.



Trist
nok ser du også til eksempel en gatemusikant som står med hatten sin og spiller, går du over til nyere tid, så finner du denne mannen død. Jeg skal love deg at den tidsmaskindingsen blir flittig brukt fram og tilbake ikke bare for at du trenger det, men for at det faktisk er spennende og se hvordan hvert enkelt område forandrer seg. Samtidig som at du henter ting fra en tid og tar med til en annen for at du har bruk for den der. Det fine er at det er gjort på en meget sømløs og fin måte som gjør dette spillet behagelig og sette seg ned med og spille litt og litt i gangen.

Grafikken i seg selv er også nokså retro. Men det passer fint inn i spillet, og det fungerer godt. Styringen er heller ikke noe å si på. Med mindre du mangler alt av fingre, så burde dette gå som en lek. Bare tanken på hvor morsommere det blir å sitte på do når man har slik underholdning tilgjengelig. Lyden i spillet gir også mye liv til atmosfæren i spillet, og gir noen ganger enn litt creepy følelse av det hele.



Til
konklusjon så er dette noe av det bedre jeg har spilt på telefonen på lenge. Smarttelefon er absolutt en god arena for pek og klikk spill, og danske House on Fire har virkelig fått det til med denne tittelen. Jeg storkoser meg enda når jeg først setter meg ned med dette, og puslespill er alltid morsomt på dette viset enn med flate brikker lagt ut på et bord spør du meg. Del 1 i spillet ligger ut gratis, mens man må betale for de neste delene. Men man får i det minste en smakebit. Men for de fleste som liker slike spill, så tror jeg nok det er en smal pris og betale for så mye moro. Anbefales!

Må innrømme at jeg ble trigget over denne teksten og det virker som et spennende spill. Flere som syntes det?

#thesilentage #houseonfire #android #sonyxperiaz3 #spill #blog #blogg #gamer #gaming #spillersunt #gjesteblogg #game #mobilegame #pekogklikk 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top