Gjennomført aktivitetslederkurs i barneidrett!

 

De siste tre onsdagene har jeg og Angelique i Orkanger Idrettsforening (OIF) kjørt til Sjetnehallen i Trondheim for å være med på et aktivitetslederkurs for barneidrett. Selv har jeg A-Kurs for allmennidrett fra før av. Da anledningen bød seg og hvor vi fikk grønt lys fra OIF var vi ikke i tvil om at dette var et smart kurs å delta på. Selv er jeg trener for J11 i OIF pluss barnetrener i badminton for Orkanger Badmintonklubb. Med dette som bakgrunn synes jeg det var gunstig med enda litt mer kunnskap i bagasjen.

 

Gjennom kurset fikk vi tips til mange forskjellige øvelser for barn helt ned i fem seks år og oppover. Her er det et vidt spekter med tanke på barnas grunnlag, bevegelsesmønster, tankegang med mer. Da gjelder det å kartlegge barna, finne aktiviteter som fenger og som er artig. I kurset fikk vi også lært oss litt om “lover og regler” både ovenfor barna og sist men ikke minst hvordan skal vi takle de ulike foreldrene.

 

Kurset ble avsluttet sist onsdag og hvor vi måtte legge opp til en treningsøkt hvor vi selv fikk bestemme aldersgruppen. Her måtte vi sette opp en “oppvarmingsdel, hoveddel og avslutning”. Er det noe jeg har lært opp igjennom årene med aktiviteter for barn og unge så er det å gjøre det så enkelt som mulig. Spesielt til man har lært seg barna å kjenne. Etter det så kan man tilrettelegge aktivitetene litt slik at barna også opplever mestringsfølelse. Er det noe som er viktig for oss alle så er det nettopp mestringsfølelse og for barna er dette veldig viktig for at de skal beholde gnisten til å fortsette. Da gjelder det å legge det opp enkelt og hvor man etter hvert utfordrer barna litt. 

 

I alle fall, nå har jeg altså tatt dette kurset som er godt å ha. Gjennom min trenerrolle i OIF og i Orkanger Badmintonklubb så føler jeg det er godt å ha et slikt kurs sånn at jeg har muligheten til å bidra så godt jeg kan med mine treneregenskaper. Da er det bare å se om det er flere kurs som kan fange oppmerksomheten i tiden fremover. Ikke dummen med kurs. 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top