Omtale: Qpad klare til å gjenerobre gamingverden med QH-25

 

Er det et merke som jeg gjennom mange år har fulgt med og spilt en del med så er det uten tvil Qpad. Husker godt glanstiden til Qpad hvor de blant annet sponset klanen min Trønderbataljonen med utstyr og klær. Vi i Trønderbataljonen var spesialister i Battlefield-serien og gjennom dette var de vår hovedsponsor gjennom flere år. Utover dette vet jeg også at produktene fra Qpad hadde super kvalitet pluss at de var med på å heve spillopplevelsen godt.

 

Nå er det en god stund siden jeg har testet ut og spilt med produkter fra Qpad. Skal innrømme at jeg trodde at min tid med Qpad igrunnen var over, men den gang ei. Som lyn fra klar himmel fikk jeg en dag for ikke lenge siden spørsmål om å teste ut produkter fra Qpad. Da var jeg ikke sen om å svare at det ville jeg mer enn gjerne. Spesielt med tanke på at det er år og dag siden sist jeg fikk anledningen til dette. I og med at det er en god stund siden har testet og brukt produkter fra Qpad så har jeg faktisk ikke noe liggende. Er det noe som jeg føler er viktig er å ha liggende backup-produkter om noen av favorittproduktene tar kvelden. Da er det greit å ha noen liggende som en kan bruke inntil man får tak i favorittproduktene igjen.

 

 

For ikke så altfor mange dagene siden fikk jeg melding om pakke. Med en gang etter jobbslutt dro jeg rett til posten for å hente ut pakken fra Qpad. I denne pakken lå et helt nytt gaming headset som har fått det klingende navnet QH-25. Ved første øyekast på esken så ligner headsetet på flere headset jeg har prøvd ut før opp igjennom mine årelange karriere som gamer. Det er flere viktige ting som må til for at jeg skal være fornøyd med et gaming headset.

 

For det første, det må være behagelig å ha på hodet. Det vil si at designet må være slik at bøylen ikke presser på hodet. Gjør det først det så blir det etter hvert uutholdelig å ha det på etter ei stund. For det andre så må øreklokkene ikke være pressende på ørene. Det vil også sørge for man fort kan bli svett rundt ørene noe som er veldig ubehagelig. Dette har jeg opplevd ved flere headset og da blir gamingseansene forholdsvis korte. Det vil vi jo ikke at de skal være. For det tredje må lyden være god slik at man hører det som skjer under spillingen. Spesielt i spill som f.eks. Battlefield eller Far Cry. I disse spillene er det viktig at man klarer å høre hvor fienden oppholder seg eller som i Far Cry-serien så kan dyr plutselig dukke opp. Da er det greit å få et aldri så lite forvarsel på hvor faren kommer fra.

 

 

Designet på QH-25 er akkurat slik du kanskje kunne forvente av et gaming headset. Det skal mye til for å finne opp kruttet på nytt igjen selv om noe er litt annerledes enn det jeg har sett tidligere. Da tenker jeg spesielt på designet rundt øreklokkene. Her har Qpad sørget for at du virkelig legges merke til om du har QH-25 på hodet. Alle regnbuens farger flakker rundt og i rundt på headsetets øreklokker. Den egenskapen har jeg ikke sett før på et headset.

 

Videre føles headsetet veldig lett ut og litt plastaktig utførelse. Det vil si, stort sett alle headset er jo lagd av plast, men noen innehar aluminium som skal forsterke f.eks. bøylen eller der hvor øreklokkene sitter. Med QH-25 så er alt av plast slik at det føles litt småbillig ut. I tillegg er det veldig lite justeringer på bøylen. Slet litt med å få tilpasset bøylen slik at den ble sittende godt på hodet. Presset på ørene kjentes og etter hvert ble det litt klamt på innsiden av øreklokkene. Årsak er nok at selve bøylen ikke helt klarer å tilpasse seg hodet mitt. Ikke vet jeg, men det ble etter hvert ikke helt superbehagelig ved bruk etter noen timers gamingseanse.

 

 

For å kunne koble til fargespekteret QH-25 har på øreklokkene krever dette at du tar i bruk to USB-utganger. Dette er litt vel gjevt synes jeg for en har jo ikke overflod av USB-utganger spesielt om du har en bærbar PC du spiller på. Om du skal koble til en mobiltelefon, har du i tillegg en USB-kobling hengende ved siden noe som også ser litt rart ut. Hva med å tilkoble en ledning via jack til selve 7.1 lydkortet som også er med på QH-25? Da hadde man i alle fall spart en USB-tilkobling samt at det hele har sett litt mer normalt ut. Som du da sikkert også skjønner kan du bruke headsetet på mobilen eller nettbrettet. Det vil si du kan snakke i telefonen med bruk av QH-25. Headsetet kan også brukes på hvilken som helst konsoll via jack-tilkoblingen. Bruksområdene på QH-25 er altså mange, men hjelper lite når man har en ekstra “ledning” med USB-tilkoblingen hengende.

 

Hva tror du QH-25 koster forresten? Jeg har søkt igjennom og funnet det billigst til 371,-. Det er søren meg billig og et uttrykk som en gjerne bruke inn i mellom er; “du får det du betaler for”. Det kan man i grunnen si om QH-25 også. Til denne summen så kan du ikke forvente deg å sprenge ørene med f.eks. godt basstrykk. For selv om QH-25 har 7.1 lyd så blir lydbildet litt for puslete her. Manko av bass sørger for et kaldt lydbilde hvor diskanten blir veldig fremtredende. Dette igjen gjør at lydbildet på langt nær blir slik jeg ønsker spesielt i spill med massive eksplosjoner, masse skyting og masse action. Her opplever jeg tilnærmet et dødt, kjedelig lydbilde. Omkringlyden er også i perioder fraværende og skaper ikke den følelsen jeg helst vil ha og da tenker jeg i spill som f.eks. Far Cry Primal hvor verden er oppbygd av masse lyder.

 

 

Av spill jeg har prøvd med Qpad QH-25 så har Battlefield V fått kjørt seg litt også her når ikke headsetet helt opp. QH-25 når altså ikke helt opp her heller når det kommer til lydformidlingen. Lite trykk i øreklokkene som igjen gjør lydbildet flatt og kjedelig selv med 7.1 funksjonen. Du hører så klart det som skjer, men det blir liksom ikke den helt store opplevelsen. Nok en gang er det bassen som er dypt savnet. Okei, det virker sikkert ut som om jeg er avhengig av skikkelig bass og ja, jeg er nok “dessverre” det. I gaming headset forventer jeg litt bass selv om man får det man betaler for (ihht. prisen på 371,- for dette headsetet). 

 

Jeg vet at Qpad har mange gode gaming headset og har både brukt og testet ut dette. Qpad har for meg betydd sykt mye opp igjennom årene både med sine tastatur, gaming muser, musmatter og headset. Skjønner tanken til Qpad med QH-25 og hvor de klarer å holde ned prisen godt, men jeg er ikke helt der hvor jeg fanges av en god spillopplevelse. Det er synd for jeg vet at Qpad kan så mye mer enn det her. Selvsagt er det ikke bare sorgens kapittel med QH-25. Stilige lys på siden av øreklokkene, koster lite og i tillegg funker til alle konsoller, mobile enheter og PC. For et førstegangsheadset er QH-25 helt greit, men for en gamer som stiller litt krav når ikke dette headsetet opp selv om det er billig. Har til og med hatt venner på besøk som heller ikke har vært overbevist om produktet. Qpad, jeg vet at dere kan så mye mer. Sats på kvalitet, ikke kvantitet. 

 

 

Vil du vite mer om Qpad QH-25 så finner du det inn på nettsiden til produktet.

 

 

 

 

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top